Enkel

Bekkenøvelser ved ryggplager

Hopp til innhold

Nøytral ryggstilling - hvorfor og hvordan?

I mellom hver enkelt ryggvirvel har vi små puter, mellomvirvelskiver, som skiller de benete ryggvirvlene fra hverandre.

Mellomvirvelskive
Mellomvirvelskive

Disse putene er laget for å absorbere trykket vi utsetter ryggen vår for. Best mulig funksjon av putene oppnås ved at de belastes så jevnt som mulig, slik at trykket blir fordelt over hele skiven. Jobber og sitter vi mye i bøyd stilling, så blir trykket størst på den bakre delen av skiven. Dette betyr at det blir et høyt trykk mot en liten overflate. I enkelte tilfeller hvor dette trykket har blitt for høyt over tid, kan puten, som består av en gele-aktig væske, få en rift. Når denne skaden oppstår, siver væsken ut av puten. Den mister sin fjærende evne og synker noe sammen, noe som innebærer en risiko for at nærliggende nerverøtter kan komme i klem. Dette er hva som skjer når du får et prolaps.

Væske fra mellomvirvelskiven trykker mot nerven
Væske fra mellomvirvelskiven trykker mot nerven

For å unngå det ugunstige trykket mot ryggskivene så er det fordelaktig å ha ryggen i det vi kaller en nøytral ryggstilling. Denne stillingen er preget av posisjonen i bekkenet vårt. Bekkenet kan vippes både frem og tilbake. Den nøytrale stillingen er et midtpunkt mellom disse. For å forstå dette bedre så skal vi først se nærmere på bekkenbevegelsene, samt instruere i noen bekkenøvelser.