Enkel

Så mange som 90 prosent av befolkningen vil på et tidspunkt i livet sitt oppleve ryggsmerte, og 40 prosent av disse vil senere få tilbakefall med de samme plagene. Dette er en stor frustrasjon for mange og noen går i lengre perioder uten å bli bra. I disse dokumentene har vi tatt for oss trening av de musklene som prioriterer 'kjernen' av ryggen vår.

Disse musklene har en direkte innvirkning på ryggsøylen vår og kan avlaste ryggen slik at vi opplever mindre ubehag og smerte.

Om ryggsmerte og trening

Før vi går videre om dette konseptet, er det viktig å forstå at det finnes flere årsaker til at ryggplager oppstår. Og de beste øvelsene er de øvelsene som er tilpasset den plagen du har. Kjernestabilitetsprinsippet tar utgangspunkt i at 'stabiliteten' i ryggendin ikke er optimal. Dette betyr at de viktige musklene som passer på ryggens posisjon ikke sender de nødvendige signalene for å forhindre ugunstig bevegelse i ryggvirvlene. Dette er et problem som omfatter ganske mange som opplever ryggvondt, men det er viktig å bemerke seg at dette ikke gjelder alle.

Derfor er vår anbefaling at du prøver disse øvelsene og er selv kritisk til hvilken effekt dette har for deg. Hvis du opplever smerte ved å løfte det ene benet mens du ligger i en ryggliggende posisjon, så kan du bruke dette som en test. Hvis du føler mindre ubehag eller smerte når du gjør samme bevegelse mens du strammer kjernemuskulaturen, så er dette mest sannsynligvis et gunstig program for deg.

Om kjernestabilitets artiklene

Kjernestabilisering kan være et vanskelig konsept å forstå samt utføre. På grunn av dette så har vi laget flere artikler som forklarer hvorfor nettop denne form for trening er gunstig for enkelte med ryggplager.

Disse artiklene er basert på forskjellige forskningsstudier. For hvert punkt i artiklene hvor det står et tall bak en uttalelse, så er dette en referranse til forskningsartikler som bekrefter disse uttalelsene.

Vår anbefaling er at du leser igjennom disse artiklene først slik at du har en bedre forståelse om hva som er hensikten med denne treningen.

Artikler som er inkludert innen dette prosjektet