Informasjon

Bekkenøvelser ved ryggplager

Temaside om Korona

Ryggliggende

I ryggliggende stilling så har vi faktisk 2 posisjoner vi kan bruke, den første ved å ha bøy i både hoftene og knærne (klikk for link) slik at fotsålene hviler mot underlaget. Mens den andre posisjonen er liggende med strake ben (klikk for link).

  • Ligg på rygg med bøy i både hoftene og knærne
  • Legg en håndduk eller noe lignende under korsryggen
  • Press korsryggen ned mot håndduken
  • Hold posisjonen i en kort periode
  • Lag svai i korsryggen slik at den løftes vekk fra håndduken
  • Hold posisjonen i en kort periode
  • Utfør samme øvelse med strake ben

Gjør deg godt kjent med denne øvelsen og bruk håndduken som en indikasjon på hvor bra du klarer å gjøre bekkenbevegelsen. Du skal kjenne at korsryggen presses mot håndduken når du presser korsryggen ned. Og du skal helst merke at korsryggen ikke er i kontakt med håndduken når du løfter opp. Merk at du skal kun gjøre denne bevegelsen i bekkenet/korsryggen, resten av kroppen skal være i ro. Dette kan være vanskelig til å begynne med, men for å mestre øvelsen så er dette viktig.

Forrige side Neste side