Informasjon

Sammentrekning av kjernemuskulatur

Temaside om Korona

Aktivisering av ryggmuskulaturen

Multifidus

Av mange ryggmuskler skal vi hovedsakelig forholde oss til kun én gruppe, multifidusmusklene. Forskning tyder på at nettopp disse musklene er de som er mest utsatt for å svekkes ved ryggvondt. For å gjenvinne normal funksjon kan det være til hjelp å lære hvordan vi bruker disse musklene.

Illustrasjon av multifidus

Slik kan du stramme opp multifidus muskulaturen (video)

Øvelse 1, mageliggende:

  • Ligg på magen
  • Løft overkroppen såvidt opp fra underlaget
  • Kjenn på spenningen i korsryggen mens du holder denne stillingen i noen få sekunder
  • Gjenta bevegelsen til du føler du har kontroll på muskulaturen
  • Gjør så sammentrekningen i korsryggen uten å løfte korsryggen i noen særlig grad
  • Gjenta til du føler du har kontroll på hvordan du strammer muskulaturen i korsryggen
  • Gjør så samme øvelse i ryggliggende posisjon

Øvelse 2, ryggliggende:

  • Ligg på rygg med bøy i knær og hofte og legg en håndduk under korsryggen
  • Løft korsryggen såvidt opp fra håndduken (bemerk at bevegelsen kun skal forekomme i korsryggen og bekkenet)
  • Hold den posisjonen mens du føler hvordan du bruker muskulaturen i korsryggen
  • Etterhvert som du føler du får kontakt med muskulaturen, så gjør du sammentrekningen uten å løfte korsryggen i noen særlig grad

Denne øvelsen er krevende og kan være vanskelig å få ti fordi multifidus muskulaturen er ansvarlig for lite bevegelse.

Det er mulig å kjenne etter muskelen ca. 1-2 cm utenfor den sentrale ryggvirvelen på begge sider. Men det kan være vanskelig å kjenne at den trekker seg sammen. Det er viktig å lære og kjenne når det strammer seg til i ryggen. Dette er krevende og kan være frustrerende, men nødvendig.

Forrige side Neste side