Informasjon

Spirale linje, øvelser

Formål

  • Forebygging og rehabilitering
    • Bedre hjernens og kroppens evne til å opprettholde, eller gjenopprette, et optimalt aktivitetsnivå i musklene og bindevevet
  • Opprettholde god stabilitet
    • Bidra til å opprettholde god stabilitet når plutselige uventede situasjoner oppstår som krever muskelkraft for å unngå skade
  • Forbedre propriosepsjonen1-4
    • Skape målrettede aktiviteter for å bedre posisjonell bevissthet. Jo bedre forståelse av posisjonen, jo bedre vil det utløste aktivitetsnivået bli2,4
  • Smertelindring
    • Smerte påvirkes positivt av disse øvelsene, men øvelsene bør gjøres i en kontekst hvor oppmerksomheten ikke utelukkende rettes mot å bedre ROM til den enkelte muskel
    • Muskelaktivering i en strekt posisjon etterfulgt av tøyning synes å være mer effektivt enn statisk tøyning alene når det gjelder å bedre smerte og nedsatt funksjonsevne5

Relevante sykdommer

  • Tilstander der disse øvelsene kan være nyttige:
    • Adduktor tendinopati
    • Bekkenleddssmerter
    • Hamstringsskade
    • Quadriceps tendinopati
    • Iliotibialt båndsyndrom
    • Schlatters tilstand
    • Patellaluksasjon
    • Plattfot, tibialis posterior dysfunksjon
    • Peroneus tendinopati
    • Cervikalt diskusprolaps
    • Lumbale ryggsmerter, kroniske
    • Lumbal rotaffeksjon
    • Nakkemyalgi
    • Nakkeslengskade
    • Kapsulitt skulder
    • Subscapularis tendinopati
Forrige side Neste side