Bedret kvalitet i allmennlegepraksiser med skreddersydd lederkompetanse
Lederkompetanse kan løfte kvaliteten til norske fastlegepraksiser og hjelpe allmennleger i en arbeidshverdag preget av tidspress, komplekse pasientbehov og rask medisinsk utvikling.

Publisert: 19. nov. 2025
For å håndtere et komplisert landskap av interaksjoner, konflikter og endringer, tilbyr Handelshøyskolen BI et kurs som styrker fastlegenes lederkompetanse. Kurset gir deltakerne nødvendige verktøy for å trives i utfordrende lederroller. Det fremmer både personlig og faglig utvikling, og er en viktig investering i kvaliteten på helsetjenestene i samfunnet. Les mer om kurset her.
Gaute Guttormsen– Lederkurset traff i en fase hvor vår praksis gikk fra duopraksis til et større fastlegesenter med flere ansatte og nye utfordringer. Jeg innså at jeg aldri egentlig hadde hatt et bevisst forhold til ledelse som en del av jobben, det måtte til en endring, og endringen måtte starte med meg selv, sier Gaute Guttormsen, fastlege og daglig leder i Sentrumslegene Hønefoss.
Guttormsen sier at kurset har gitt han konkrete verktøy for å jobbe strukturert og målrettet i hvordan han utøver ledelse i en travel fastlegehverdag.
– Det viktigste jeg tar med meg er at ledelse må få tid og plass i arbeidsdagen, og at relasjonsbygging, oppgaveorientering og endringsarbeid må sees i sammenheng, sier Guttormsen.
Aim Yap Undag, som er fastlege og medisinsk ansvarlig ved Gauken Legesenter i Sandnes
Aim Yap Undagkommune, sier han har blitt mer bevisst på at god ledelse handler om relasjon, tillit og evnen til å skape et trygt og motiverende arbeidsmiljø etter kurset.
– Tidligere så jeg ledelse som en rolle knyttet til ansvar og drift, men nå forstår jeg det som en dynamisk prosess der påvirkning skjer gjennom kommunikasjon, tilstedeværelse og felles mål.
Jeg har blitt mer lyttende, mer åpen for innspill, og mer systematisk i hvordan jeg jobber med kvalitetsforbedring og teamutvikling, sier Undag.
Ulike sider ved ledelse
Lederkurset dekker viktige temaer som medarbeidermotivasjon, mestringsklima, gruppeutvikling og håndtering av endringer og konflikter. Dette er essensielle ferdigheter for å optimalisere samarbeid og pasientsikkerhet på fastlegekontoret.
– Jeg har fått større trygghet i å delegere ansvar og har sett hvordan det styrker engasjementet i teamet. Det har også økt min bevissthet om hvordan jeg kan være en tydeligere, men samtidig støttende leder i hverdagen, forklarer Undag.
Gjennom en rekke metoder som inkluderer litteraturstudier, videoer, podkaster og gruppeøvelser, får deltakerne muligheten til å utforske forskjellige sider ved ledelse.
Totalt består lederkurset av syv samlinger over ett semester. Den første samlingen gjennomføres fysisk på BIs campus Oslo i Nydalen over to dager, mens de resterende seks samlingene gjennomføres digitalt.
– Kurset er skreddersydd for fastleger og har som mål å gi deltakerne nødvendige kunnskaper og ferdigheter for lykkes i lederroller innen fastlegepraksis. Kurset styrker lederkompetansen til fastleger gjennom forskningsbasert kunnskap ved å sette fokus på hva lederskap innebærer, og hvordan systematisk kvalitetsarbeid og nye måter å jobbe på kan bidra til økt pasientsikkerhet, sier Anne Swanberg, førsteamanuensis ved Institutt for ledelse og organisasjon ved Handelshøyskolen BI og fagansvarlig for kurset.
Kurset er godkjent av Legeforeningen og gir deltakerne mulighet til å tilegne seg viktige poeng for etterutdanning. Totalt kan deltakerne oppnå inntil 30 poeng i allmennmedisin og 40 timer i samfunnsmedisin.
Studieavgiften er dekket av Helsedirektoratet, men deltakere må selv dekke kostnader knyttet til reise og opphold til samling, samt pensum. Det er forøvrig etablert ordninger som dekker utgifter knyttet til reise, opphold og tapt arbeidsinntekt.
Stort læringsutbytte
Rambøll Management Consulting har evaluert kurset på oppdrag fra Helsedirektoratet og konkluderer med at det gir betydelig læringsutbytte når det gjelder lederkunnskap, ferdigheter og egen ledelsespraksis. Evalueringen viser at deltakerne er svært tilfredse med utdanningen, som også lar seg kombinere med jobb.
Rambøll fastslår at kurset er et nyttig tiltak for å styrke allmennlegenes lederkompetanse og forbedre deres evne til å møte utfordringene i helsevesenet. Den positive utviklingen i kunnskap, ferdigheter og atferd innen ledelse, til tross for utdanningens beskjedne omfang, anses som spesielt positivt.
For de som ønsker ytterligere styrking av lederkompetansen, åpner kurset døren til videre utdanning gjennom masterkurset Helseledelse.
Dette innholdet er ikke laget av NHIs redaksjon. NHI er opptatt av at skillet mellom redaksjonelt innhold og annonsørinnhold skal være tydelig gjennom god merking. Om du opplever at dette ikke stemmer, ta gjerne kontakt med oss.
