Informasjon

Bekkenleddsmerter

Temaside om Korona

Behandling

Egenbehandling

Bekkenleddsmerter går stort sett går over etter fødsel. Før den tid er det tilrettelegging og tilpassing av egen hverdag som er den viktigste strategien.

Det er individuelt hvor mye og hva slags aktivitet som resulterer i smerter. For mange kommer smertene med en tidsforsinkelse. For noen vil det derfor fungere å være noe mer restriktive enn normalt.

Gode hvilestillinger kombinert med tilpasset aktivitet anbefales. Unngå aktiviteter som forverrer plagene. Dersom smertene kommer i oppreist stilling - sitt mer. Sitt eller bruk krakk isteden for å stå ved matlaging eller ved tømming av vaskemaskinen. Ta med en klappstol for å se på 17.mai-toget. Ta pauser på kjøpesenteret. Å variere hyppig mellom sittende og stående stilling kan være godt for mange.

Forsøk å få arbeidshverdagen din tilpasset, dersom den gir smerter. Dersom tilrettelegging ikke lar seg gjøre, er sykemelding et alternativ.

Jevn belastning av beina er viktig. Stå med tyngden jevnt fordelt og litt avstand mellom beina. Gå med korte skritt. De fleste vil ha nytte av å legge en pute mellom lår, knær, ankler og kanskje foran magen for god hvile i sideliggende. Ved snuing i sengen kan det hjelpe å ha glatt stoff under seg og holde samlede, bøyde ben.

Ved bæring bør vekten fordeles på begge armer, man bør bære tett inntil kroppen og bruk gjerne ryggsekk. Fysisk aktivitet bør holdes innen smertegrensen, og det er viktig med avlastning og muligheter for hvile.

Fysioterapi og trening

Enkelte kan ha nytte av rådgivning hos fysioterapeut, du behøver ikke henvisning fra lege for å få slik hjelp. Det kan settes opp individualisert treningsprogram med styrkeøvelser som ikke gir smerter. Dette begrenser kanskje ikke smertene i seg selv, men kan være nyttig for å vedlikeholde muskulatur slik at man kommer raskere til hektene etter fødsel.

Studier viser at belte eller korsett som klemmer hoftekammene sammen kan ha effekt hos enkelte. Bruk av krykker over lang tid kan svekke musklene i rygg og bekken, og senere øke/forlenge plagene. Dersom krykker brukes, anbefales 4-punkts gange. Akupunktur har også vist seg å ha effekt mot bekkenleddsmerter i svangerskapet.

Noen klarer å gjennomføre noen form for fysisk aktivitet selv med bekkenleddsmerter. For eksempel får noen smerter når de går, men ikke når de sykler. Svømming kan være et godt alternativ til andre former for trening. Vanngymnastikk har vist gode resultater i noen studier.

Forekomsten av bekkenleddssmerter synker til syv prosent i løpet av de tre første månedene etter fødsel. For de som fremdeles har vondt etter fødsel, kan trening hos fysioterapeut være til hjelp. Spesifikke øvelser for bekkenet gjennomført under instruksjon av fysioterapeut, hjelper mange. Behandlingen har som formål å bedre holdningen og bevare en fornuftig bekkenstabilisering.

Hjelp fra det offentlige

Sykemelding kan være aktuelt. Hvis tilstanden blir svært omfattende, kan far overta noe av mors permisjon. 

Dersom man søker kommunen, kan kommunen eventuelt innvilge ønske om husmorvikar (noen kommuner har fremdeles dette), barnehageplass, spesiell parkeringsavtale eller medisinsk rehabilitering.

Forrige side Neste side