Enkel

Svangerskapsuke 28 - mor

Muskel- og leddplager i svangerskapet er vanskelig å unngå. Å akseptere det, samt en god kroppsholdning, gjør fosteret lettere å bære.

Ryggsmerter og kort i pusten?

Mange kjenner ubehag i ryggen og beina, i tillegg til at det ikke er plass til så mye luft i lungene. Har du luftsmerter i magen, kan du kjenne dette høyere oppe enn det du er vant til. Du kan oppleve ryggsmerter fordi barnet blir større og tyngre og flytter tyngdepunktet i kroppen din framover. Dette gir uvante belastninger på strukturer i kroppen din, og verkende muskler og ledd - særlig i ryggen - kan bli resultatet. Sørg for å ha en god holdning, og hvil deg når du har anledning til det. Noen ganger kan du merke smerter i bekkenet fordi livmoren vokser og strekker de omkringliggende leddbåndene. Du kan også bli tung i pusten fordi livmoren presser mot mellomgulvet (diafragma). Mellomgulvet er kroppens viktigste muskel med tanke på pusting. Du bruker også mer krefter på å bevege deg, og barnet blir større. Dette innebærer også at både du og barnet har behov for mer oksygen.

Når du er gravid, skjer det en rekke forandringer med bekkenet ditt som fører til at sammenføyningene av knoklene i bekkenet blir mer tøyelige. Dette skjer som en naturlig prosess for at bekkenet skal kunne tøyes, gi etter, under fødselen. Hos noen gravide kan bevegeligheten mellom de ulike bekkenbeina utløse smerter som er særlig fremtredende ved belastning. Les mer om bekkenløsning.

Kolostrum, råmelk

Kroppen din begynner å danne den første råmelken, kolostrum. Det er barnets første mat etter fødselen. Råmelken inneholder mer protein, fettløselige vitaminer og mineraler enn ferdig morsmelk. Mye av proteinene er antistoffer. Disse bidrar til å beskytte det nyfødte barnet mot infeksjoner.

Vil du vite mer?