Skjema

Beregning av kaloribehov, voksne

Det totale energibehovet (kaloribehovet) kan beregnes ved å kalkulere energibehovet i hvile og multiplisere dette med en aktivitetsfaktor1

Energibehov i hvile
Kjønn kvinne / mann
Alder
Høyde (cm)
Vekt (kg)
 
Energibehovet ved hvile:

Daglig aktivitet Aktivitetsfaktor (PAL)
Rullestolbruker eller sengeliggende 1.2
Stillesittende arbeid uten mulighet for bevegelse og uten hard fysisk aktivitet i fritiden 1.4 - 1.5
Stillesittende arbeid med mulighet for bevegelse og uten hard fysisk aktivitet i fritiden 1.6 - 1.7
Stående arbeid (e.g. husarbeid, butikkansatt) 1.8 - 1.9
           Betydelig grad av fysisk aktivitet (30-60 min fire til fem ganger i uken) i tillegg til ovenstående +0.3 (økning)
Hardt fysisk arbeid eller veldig fysisk, hard aktiv fritid 2.0 - 2.4
Daglig energibehov:
  • Kaloribehovet i hvile tilsvarer den mengden kalorier som forbrukes hvert døgn, og som må tilføres for å holde vekten konstant
    • Dette varierer med kjønn, alder, høyde og vekt (beregnet etter Mifflins formel2)
  • Det daglige energiforbruket øker med økende aktivitet. Finn det svaralternativet som best passer til ditt aktivitetsnivå. Kryss av i tillegg dersom du trimmer eller mosjonerer 4-5 ganger i uka eller mer3
  • Det totale kaloriforbruket er den kalorimengden som er nødvendig for å opprettholde stabil vekt med det aktivitetsnivået som er valgt
  • Regnestykket forutsetter normal/vanlig muskelmasse
  • Ved slanking: Daglig kalori-inntak bør være minst 500 kcal under beregnet kaloribehov for at slankingen skal monne! Se tips for å beregne kaloriinnholdet i kosten. Husk at regnestykket også kan forbedres ved å øke aktiviteten
  • Aktivitetsfaktoren PAL ("physical activity level") beregnes ved å dividere det totale energibehovet (tilsvarende graden av fysisk aktivitet) med energibehovet i hvile1

Kilder

Referanser

  1. Overvekt og fedme hos voksne. Nasjonal faglig retningslinje for forebygging, utredning og behandling av overvekt og fedme hos voksne. Vedlegg 2. IS-1735. Helsedirektoratet, Oslo, 2011. helsedirektoratet.no
  2. Mifflin MD, St Jeor ST, Hill LA, et al. A new predictive equation for resting energy expenditure in healthy individuals. Am J Clin Nutr 1990; 51: 241-7. PubMed
  3. Shetty PS, Henry CJ, Black AE, Prentice AM. Energy requirements of adults: an update on basal metabolic rates (BMRs) and physical activity levels (PALs). Eur J Clin Nutr 1996; 50 (Suppl 1): s11-s23.