Psykisk utviklingshemning
Tilstanden er ikke en psykisk lidelse, men en funksjonsnedsettelse på grunn av redusert intellektuell eller kognitiv kapasitet. Den kan også forstås som et misforhold mellom personens forutsetninger og krav fra omgivelsene.

Sist oppdatert:
15. nov. 2024
Innhold i artikkelen
Hva er psykisk utviklingshemning?
Utviklingshemning er oftest et resultat av en diffus hjerneskade som kan oppstå før, under og etter fødsel. Skaden vil særlig ramme oppmerksomhet, hukommelse og psykomotorisk tempo, noe som samlet gir svikt i evnen til å lære. Diagnosen innebærer alltid nedsatte kognitive ferdigheter, men også ulik grad av utfordringer når det gjelder motorikk, språk, sosial kompetanse og evne til å mestre aktiviteter i hverdagen. Personer med psykisk utviklingshemning har økt sårbarhet og kan ha flere samtidige sykdommer.
Det norske begrepet psykisk utviklingshemning er misvisende, for det er ikke en psykisk lidelse. På engelsk kalles det intellectual disability (intellektuell funksjonsnedsettelse), hvilket gir en annen og kanskje mer korrekt oppfatning av tilstanden. Verdens Helseorganisasjon (WHO) sin definisjon er "ufullstendig eller utilstrekkelig utvikling av den mentale kapasitet". En korrekt diagnose innen psykisk utviklingshemning er av avgjørende sosial, personlig, rettslig, økonomisk og pedagogisk betydning, men man bør unngå å bruke begreper som gir negative assosiasjoner.
Forekomst
Vi regner med at 1-2 prosent av befolkningen har en moderat form for psykisk utviklingshemning, mens 0,3-0,5 prosent har alvorlig psykisk utviklingshemning. Det er flest gutter og menn som lider av tilstanden
Årsaker
Før fødselen
Flertallet av tilfellene (70 prosent) med alvorlig eller dyp psykisk utviklingshemning og 40-50 prosent av tilfeller med moderat utviklingshemning, skyldes forhold som oppstår før fødselen. Down syndrom, Klinefelters syndrom og Prader-Willi syndrom er arvelige sykdommer som medfører varierende grad av psykisk utviklingshemning. Infeksjon hos mor under svangerskap, for tidlig fødsel, samt inntak av alkohol eller medikamenter under svangerskapet, er eksempler på ytre faktorer som kan skade fosteret og hindre normal utvikling.
Under fødselen
Undersøkelser viser at 5-20 prosent av tilfellene skyldes komplikasjoner i forbindelse med selve fødselen, som langvarig fødsel, oksygenmangel eller infeksjon. Det kan være genetiske variasjoner som gjør enkelte barn mer sårbare for slike belastninger. Mange barn tåler imidlertid langvarig fødsel eller kortvarig oksygenmangel uten påvisbar skade.
Etter fødselen
Utviklingshemning kan også skyldes infeksjoner og skader etter fødselen, omsorgssvikt eller manglende stimulering.
Symptomer
Foreldre fatter i mange tilfeller tidlig mistanke om at noe er galt med barnet, basert på forsinket utvikling eller symptomer fra sentralnervesystemet. Barnet viser ofte mindre interesse for sine omgivelser enn andre barn, og når ikke milepælene som forventet. Mistanke og vurdering med tanke på videre utredning bør skje ved tegn som:
- Gjentatte kramper
- Forsinket psykomotorisk utvikling
- Avvikende utseende, herunder hår-, hud- og øyenforandringer
Sykehistorien
For å klargjøre sykdomsbildet bør det innhentes informasjon om utviklingsperioden, skoleprestasjoner, familieforhold og medisinske og psykiatriske forhold. Til å kartlegge pasientens tilpasningsevne (adaptive ferdigheter) brukes tester som vurderer følgende:
- Motorisk utvikling - grovmotorikk, finmotorikk, forflytning og bevegelighet
- Dagligdagse ferdigheter - husarbeid, påkledning, renslighet og matlaging
- Kommunikasjon - evne til å uttrykke seg og forstå språk, lese- og skriveferdigheter og pengeforståelse
- Sosial kompetanse - etablering og vedlikehold av vennskap, interaksjon med andre, deltakelse i aktiviteter
Diagnosen
I arbeidet med diagnostisering av psykisk utviklingshemning inngår sykehistorien, kartlegging av tilpasnings (adaptive) ferdigheter og intelligenstest. Følgende betingelser må være oppfylt før diagnosen kan stilles:
- Klart nedsatt intelligens, tilsvarende IQ 70 eller lavere
- Debut før fylte 18 år
- Vesentlige avvik innen adaptive ferdigheter i dagliglivets funksjon
Gradering
Inndeling av utviklingshemning etter IQ er gjort på forskjellig vis opp gjennom tidene. En vanlig inndeling etter intelligenstest ser slik:
Utviklingshemning | IQ-nivå | Mental alder (år) |
Lett | 50 - 69 | 9 til under 12 |
Moderat | 35 - 49 | 6 til under 9 |
Alvorlig | 20 - 34 | 3 til under 6 |
Dyp | under 20 | mindre enn 3 |
Lett psykisk utviklingshemning fører vanligvis til lærevansker i skolen, og det er ofte først da barnets intellektuelle begrensninger blir oppdaget. Det kan være vanskelig å skille lett psykisk utviklingshemning fra spesifikke lærevansker eller atferdsproblemer. Mange voksne er i stand til å arbeide, ha gode sosiale forhold og oppnå selvstendighet når det gjelder egenomsorg. Noen blir sett på som litt trege snarere enn utviklingshemmede. Denne gruppen utgjør den største gruppen av personer med psykisk utviklingshemning (ca. 85 prosent).
Moderat psykisk utviklingshemning fører vanligvis til markert utviklingshemning i barndommen, men de fleste kan trenes til å bli noe selvstendige, kommunisere tilstrekkelig og tilegne seg grunnleggende skoleferdigheter. Denne gruppen utgjør ca. 10 prosent.
Alvorlig psykisk utviklingshemning medfører vanligvis kontinuerlig omsorgsbehov. Disse utgør 3-4 prosent.
Dyp psykisk utviklingshemning medfører alvorlige begrensninger i egenomsorg, kommunikasjon og evne til å bevege seg. Personen kan ikke gjennomføre en standardisert intelligenstest, men antas å ha en IQ lavere enn 20. Denne gruppen utgjør kun 1-2 prosent.
Andre vurderinger
Undersøkelser må belyse:
- Foreligger en psykisk utviklingshemning og i hvilken grad?
- Kan man finne en spesifikk årsak?
- Hvilke andre problemer har barnet - sanseforstyrrelser, misdannelser?
- Er tilstanden stabil eller i forverring?
En del tilstander kan bestemmes med sikkerhet ut fra blodprøver (som ved Føllings sykdom). Ofte dreier det seg om et syndrom, det vil si et karakteristisk kompleks av flere symptomer og trekk som opptrer sammen. Tidlig diagnose kan være vanskelig og forutsetter god kjennskap til normal utvikling og risikofaktorer for utviklingshemning.
Alle med alvorlig psykisk utviklingshemning, og de fleste med lett psykisk utviklingshemning, bør gjennomgå en nevroradiologisk undersøkelse med MR eller CT av hjernen. Det anbefales også undersøkelser for å avdekke synsproblemer eller nedsatt hørsel.
Feildiagnoser
Sansedefekter ved syn og hørsel kan arte seg som psykisk utviklingshemning, fordi defektene fører til en forsinket psykomotorisk utvikling. Også ulike nevrologiske sykdommer kan feilaktig gi inntrykk av at barnet har utviklingshemning.
Oppfølging og behandling
Tidlig stimulering og trening kan hjelpe barnet til å utnytte sine ressurser på best mulig måte. Godt resultat krever innsats fra foreldre og flere yrkesgrupper. Det kan være hensiktsmessig å opprette en ansvarsgruppe bestående av de mest sentrale behandlere og habiliteringspersonale. Et nært samarbeid med foreldrene er avgjørende for et vellykket habiliteringsarbeid.
For personer med behov for langvarig og koordinerte tjenester fra det offentlige, skal det utvikles en individuell plan og oppnevnes en koordinator som skal sikre nødvendig oppfølging og samordning av tjenestetilbudet.
Stimulering og trening, fysisk og psykisk, er hjørnesteinene i oppfølgingen, men krevende både for barna og familien. Medikamenter har i utgangspunktet ingen plass i behandlingen av psykisk utviklingshemning, men mange med utviklingshemning har andre tilstander i tillegg, som må behandles medikamentelt. Ett eksempel er epilepsi.
Prognose
Fremtidsutsiktene vil være avhengig av årsaken til og graden av utviklingshemning. Mange personer med moderat utviklingshemning bor i egne leiligheter, har varierende grad av bistand fra det offentlige og tilpasset dagtilbud, for eksempel på treningssenter, arbeidstrening eller en jobb i en vernet bedrift. Mange av disse vil være fysisk friske og ha utsikter til normal levealder.
Personer med alvorlig eller dyp psykisk utviklingshemning vil som regel kreve døgnkontinuerlig hjelp, og spesialtilbud om dagen som atferdstrening, forskjellige former for sansestimulering og andre tilrettelagte tilbud.
Komplikasjoner
Ved en rekke av tilstandene som kan forårsake psykisk utviklingshemming, finnes tilleggssykdommer som for eksempel hjertefeil, lavt stoffskifte, nevrologiske sykdommer eller andre mer spesielle problemer.
Økonomisk støtte
Personer med psykisk utviklingshemning vil oftest ha krav på grunnstønad og hjelpestønad, senere uførepensjon. Legen kan være behjelpelig med ytterligere informasjon om hvordan man går fram for å få den støtten man har krav på.
Pasientorganisasjoner
Dette dokumentet er basert på det profesjonelle dokumentet Utviklingshemning, barn . Referanselisten for dette dokumentet vises nedenfor
- Strømme P. Psykisk uttviklingshemning i tidlig barnealder. Generell veileder i pediatri. Revidert 2010.
- Lorentzen E. Psykisk utviklingshemning - hvordan stilles diagnosen?. Tidsskr Nor Legeforen 2008; 128: 201-2. PubMed
- Schalock RL, Luckasson RA, Shogren KA . The Renaming of Mental Retardation: Understanding the Change to the Term Intellectual Disability. Intellectual and Developmental Disabilities 2007; 45: 116-24. PubMed
- Helsedirektoratet (2019) Utredning og diagnostisering av uttviklingshemning. Rapport til Helse- og omsorgsdepartementet. Publisert 19.09.2019. Helsedirektoratet. www.helsedirektoratet.no
- Eknes J, Mæhle I, Løkke J og Bakken TL (planlagt utgivelse i 2008). Diagnostisering og funksjonell utredning - utviklingshemmede og psykisk helse. Oslo: Universitetsforlaget.
- Nicholas J. Charge syndrom og kognitive funksjonsvansker. Nevropsykologen 2007; 2.
- LeAdelle P. Fetal alcohol syndrome: neuropsychological outcomes, psychoeducational implications, and prevention models. I: D’Amato RC, Fletcher-Janzen E, Reynolds CR, red. Handbook of school neuropsychology. Hobroken, NJ: John Wiley, 2005: 561-73.
- Gjersvik P. Hvordan er altfor tidlig fødte barn ved skolestart? Tidsskr Nor Lægeforen 2005; 124: 405. Tidsskrift for Den norske legeforening
- Kripke C. Adults with Developmental Disabilities: A Comprehensive Approach to Medical Care. Am Fam Physician. PMID: 29763271 PubMed
- Matson JL, Wilkins J. Antipsychotic drugs for aggression in intellectual disability. Lancet 2008; 371: 9-10. PubMed
- Tyrer P, Oliver-Africano PC, Ahmed Z et al. Risperidone, haloperidol, and placebo in the treatment of aggressive challenging behaviour in patients with intellectual disability: a randomised controlled trial. Lancet 2008; 371: 57-63. PubMed
- Matson JL and Mayville EA. The relationship of functional variables and psychopathology to aggressive behavior in persons with severe and profound mental retardation. J Psychopathol Behav Assess 2001; 23: 3-9. PubMed
- Mason J. The provision of psychological therapy to people with intellectual disabilities: an investigation into some of the relevant factors. Journal of Intellectual Disability Research 2007; 51: 244-9. PubMed