Informasjon

Vitamin D-mangel

Temaside om Korona

Forebygging

Soleksponering i fem til tretti minutter, noen ganger i uken, der ansikt, hender og armer er eksponert for sol, gir tilstrekkelig D-vitamin i sommerhalvåret. Soleksponering øker vitamin-produksjonen raskt, og en oppnår tilstrekkelige nivåer av vitamin D. Solmengden i Skandinavia er imidlertid for liten til å gi en tilstrekkelig D-vitamin-konsentrasjon i vinterhalvåret (oktober til april). I vinterhalvåret er tilskudd og kosten hovedkilden til vitamin D i Norden. Bruk av solarium anbefales ikke som kilde til vitamin D.

Brystmelk inneholder lite vitamin D, og ekstra tilskudd med vitamin D er nødvendig hos barn av ammende mødre. Se Vitamin D i kosten.

Anbefalt dose for å forebygge vitamin D mangel er: 

  • Spedbarn fra 1 uke til 11 måneder: daglig totalt 10 mikrogram
    • Spedbarn som ammes, anbefales tilskudd i form av D-vitamindråper, mengde etter anvisning på flasken 
    • Barn som får morsmelkerstatning, behøver ikke tilskudd av vitaminer
    • Barn som delammes, bør få tilskudd, men redusert ut ifra daglig mengde morsmelkerstatning
    • Helsedirektoratet anbefaler ikke tran det første leveåret
  • Barn fra 12 måneder, gravide, ammende og voksne opp til 75 år:
    • 10 mikrogram daglig 
  • Eldre fra 75 år:
    • 20 mikrogram daglig

Kosten blir en viktig vitamin D-kilde når huden ikke får tilstrekkelig sollys, det vil i Norge si fra oktober til april.

Selv ved et normalt kosthold kan det være vanskelig å få i seg nok vitamin D. 100 gram fet fisk (eks. sild, laks, makrell) inneholder en dagsdose vitamin D. En halv liter lettmelk tilsatt vitamin D (grønn kartong) inneholder nesten en tredjedel av behovet. I margarin og smør er det tilsatt vitamin D, ca 100 g margarin inneholder 10 mikrogram vitamin D. Frukt og grønnsaker inneholder ikke vitamin D. 

De aller fleste i Norge bør ta tilskudd av vitamin D i vinterhalvåret, for eksempel i form av tran, vitamin D-tabletter eller -dråper. Vitamin D-dråper eller -tabletter kan kjøpes på apotek uten resept.

Råd ved plantebasert kosthold

Hvis mor som ammer, har et helt eller hovedsakelig plantebasert kosthold, bør hun ta et tilskudd som inneholder D-vitamin, vitamin B12 og jod, og DHA i form av vegetabilsk omega-3 (fra algeolje). Hvis mor gjør det, kan barnet som ammes, få et tilskudd som inneholder D-vitamin og vitamin B12.

Forrige side Neste side