Hopp til innhold
NHI.no
Annonse

Mobbing: Mobbeofferet

Mobbing kan ramme hvem som helst, men i følge Barne- og likestillingsdepartementet gir forskningen et ganske klart bilde av dem som befinner seg i faresonen for å bli mobbet. Mobbeofre har gjerne ett eller vanligvis flere av de kjennetegnene som er listet opp nedenfor, men det er ikke alltid slik. Den vanligste fellesbetegnelsen for de som blir mobbet, er at de er passive eller underdanige.

Annonse
  • Disse elevene er gjerne stille, forsiktige, følsomme, og tar kanskje lett til tårene.
  • De er usikre med liten selvtillit (negativt selvbilde).
  • Hvis de er gutter, liker de ikke å slåss, og de er ofte fysisk svakere enn sine klassekamerater.
  • De har få eller ingen venner.
  • De er redde for å bli skadet og slå seg.
  • De har ofte lettere for å omgås voksne (foreldre, lærere) enn jevnaldrende.

En annen type mobbeoffer er "det provoserende mobbeofferet". Disse fellestrekkene for en som blir mobbet, er ikke så vanlige som det passive eller underdanige mobbeofferet (utgjør ca. 15-20 prosent av tilfellene). Typiske trekk ved det provoserende mobbeofferet er:

  • De kan være hissige og forsøke å ta igjen hvis de blir angrepet eller forulempet, men oftest uten særlig suksess.
  • De er ofte rastløse, klossete, umodne, ukonsentrerte og oppfattes som generelt besværlige.
  • En del av disse elevene kan karakteriseres som hyperaktive (urolige, rastløse med konsentrasjonsvansker).
  • På grunn av sin irriterende atferd er de mislikt også av mange voksne, for eksempel av læreren.
  • De kan selv forsøke å mobbe svakere elever.

Mobbing på grunn av at en skiller seg ut på en eller annen måte, for eksempel har en annerledes klesstil, hårfarge, briller eller en annen dialekt enn resten av klassen, er ikke så vanlig som mange tror. At dette er hovedårsaken til at enkelte blir mobbet, er en myte.

Dette dokumentet er basert på det profesjonelle dokumentet Mobbing av barn . Referanselisten for dette dokumentet vises nedenfor

  1. Stephens MM, Cook-Fasano HT, Sibbaluca K. Childhood Bullying: Implications for Physicians. Am Fam Physician. 2018;97(3):187-192. PubMed
  2. Buxton D, Potter MP, Bostic JQ. Coping strategies for child bully-victims. Pediatr Ann. 2013;42(4):57-61. PubMed
  3. Olweus D. School bullying: development and some important challenges. Annu Rev Clin Psychol. 2013;9:751-780. PubMed
  4. Utdanningsdirektoratet. Elevundersøkelsen 2020 – nasjonale tall for mobbing og arbeidsro. Sist endret 28.01.2021. www.udir.no
  5. Kvarme LG, Monsen KA, Eboh WO. Evidence-based solution-focused care for school-age children experiencing cyberbullying: using the Omaha System to guide and document psychiatric nursing interventions. J Psychosoc Nurs Ment Health Serv. 2014;52(3):34-41. PubMed
  6. Modecki KL, Minchin J, Harbaugh AG, Guerra NG, Runions KC. Bullying prevalence across contexts: a meta-analysis measuring cyber and traditional bullying. J Adolesc Health. 2014;55(5):602-611. PubMed
  7. Klein DA, Myhre KK, Ahrendt DM. Bullying among adolescents: a challenge in primary care. Am Fam Physician. 2013;88(2):87-92. PubMed
  8. Dobry Y, Braquehais MD, Sher L. Bullying, psychiatric pathology and suicidal behavior. Int J Adolesc Med Health. 2013;25(3):295-299. PubMed
  9. Wolke D, Lereya ST. Long-term effects of bullying. Arch Dis Child. 2015;100(9):879-885. PubMed
  10. Pattishall AE, Ellen SB, Spector ND. Bullying, adverse childhood experiences and use of texting to promote behavior change. Curr Opin Pediatr. 2013;25(6):748-754. PubMed
  11. Juvonen J, Graham S. Bullying in schools: the power of bullies and the plight of victims. Annu Rev Psychol. 2014;65:159-185. PubMed
  12. Hamm MP, Newton AS, Chisholm A, et al. Prevalence and effect of cyberbullying on children and young people: a scoping review of social media studies. JAMA Pediatr. 2015;169(8):770-777. PubMed
  13. Shetgiri R. Bullying and victimization among children. Adv Pediatr. 2013;60(1):33-51. PubMed
  14. Aboujaoude E, Savage MW, Starcevic V, Salame WO. Cyberbullying: Review of an Old Problem Gone Viral. J Adolesc Health. 2015;57(1):10-18. PubMed
  15. Olweus D, Limber S, Mihalic SF. Bullying prevention program. Boulder, Colo.: Center for the Study and Prevention of Violence, Institute of Behavioral Science, University of Colorado at Boulder, 1999.
  16. Sourander A, Jensen P, Rönning JA, et al. What is the early adulthood outcome of boys who bully or are bullied in childhood? The Finnish "From a Boy to a Man" study. Pediatrics 2007; 120: 397-404. Pediatrics
  17. Kann L, McManus T, Harris WA, et al. Youth Risk Behavior Surveillance - United States, 2015. MMWR Surveill Summ. 2016;65(6):1-174. Published 2016 Jun 10. PMID: 27280474 PubMed
Annonse
Annonse