Elektroniske konsultasjoner
I disse coronatider har det skjedd et paradigmeskifte når det gjelder å ta i bruk elektroniske verktøy i møtet med pasientene.

Terje Johannessen, professor dr. med.
Sist oppdatert:
20. mai 2020
Artikkelen er mer enn to år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
I løpet av kort tid har en vesentlig del av konsultasjonene skiftet fra være fysiske møter mellom pasient og lege til e-konsultasjoner. Fordeler med e-konsultasjoner er reduserte ventetider for pasienter, færre pasientreiser, økt bruk av spesialist ekspertise, en utdanningsmulighet for allmennlegen og bedret lege-til-lege kommunikasjon1-2.
Denne studien var designet til å vurdere egnethet og nytte av e-konsultasjoner/telemedisin, ikke bare mellom pasient og lege, men også mellom leger.
I den aktuelle studien3 evaluerte forskerne 6512 e-konsultasjoner i Massachusetts USA innenfor fem spesialiteter: hematologi, psykiatri, dermatologi, infeksjonsmedisin og revmatologi. Konsultasjonene ble vurdert i forhold til egnethet og i hvilken grad e-konsultasjonene medførte bortfall av behov for en fysisk konsultasjon innen 120 dager:
Spesialitet | Egnethet | Unngåelse av fysisk konsultasjon |
Psykiatri | 78 % | 93 % |
Infeksjonsmedisin | 69 % | 88 % |
Hematologi | 73 % | 87 % |
Revmatologi | 61 % | 65 % |
Dermatologi | 71% | 62 % |
Et spørsmål denne studien bidro til økt klarhet i, var hvilke spesialiteter som hadde størst nytte av e-konsultasjoner. I denne studien medførte psykiatriske e-konsultasjoner minst behov for fysiske konsultasjoner mens dermatologi behøvde mest. Men 62 prosent færre fysiske konsultasjoner innebærer likevel en betydelig reduksjon i kostnader.
Forfatterne konkluderer at e-konsultasjoner innebærer bedre tilgjengelighet, reduserte ventetider, reduserte behov for fysiske konsultasjoner, noe som betyr spart tid og kostnader for både pasienter og tilbydere.
- Liddy C, Drosinis P, Deri Armstrong C, et al. What are the cost savings associated with providing access to specialist care through the Champlain BASE eConsult service? A costing evaluation. BMJ Open. 2016;6:e010920.
- Olayiwola JN, Anderson D, Jepeal N, et al. Electronic consultations to improve the primary care-specialty care interface for cardiology in the medically underserved: a cluster-randomized controlled trial. Ann Fam Med. 2016;14:133-40. PubMed
- Ahmed S, Kelly YP, Behera TR, et al. Utility, Appropriateness, and Content of Electronic Consultations Across Medical Subspecialties. A Cohort Study. Annals of Internal Medicine, 19 May 2020. www.acpjournals.org