Hva er best: paracetamol eller ibuprofen hos barn med feber?
Det er usikkerhet om paracetamol og ibuprofen har samme effekt og sikkerhet når de brukes som enkelt- eller doble (alternerende eller kombinert) behandlinger hos barn med feber og smerter.

Terje Johannessen, professor dr. med.
Sist oppdatert:
7. nov. 2024
Formålet med denne systematiske oversikten og nettverks metaanalysen publisert i Pediatrics1, var å sammenligne effekten av paracetamol og ibuprofen alene, alternerende eller kombinert. Det var kun effekt og sikkerhet i løpet av de første 6 timene som ble evaluert. Kun randomiserte, kontrollerte studier inngikk i analysen.
31 studier med totalt 5009 barn ble inkludert i analysen. Forskerne fant at kombinerte (odds OR=0,19; 95% KI 0,09–0,42) og alternerende behandlinger (OR=0,20; 95% KI 0,06–0,63) kan være overlegent bedre enn paracetamol, mens ibuprofen i høy dose kan være sammenlignbar (OR=0,98; 95% KI 0,63–1,59) når det gjelder andel afebrile barn etter 4 timer. Etter 6 timer var effekten den samme. Det var ingen forskjeller mellom ibuprofen (lav eller høy dose), eller alternerende, eller kombinert med paracetamol når det gjaldt bivirkninger.
I sin oppsummering skriver forfatterne at kombinasjonsbehandling kan være bedre enn enkeltbehandlinger for behandling av feber hos barn. Paracetamol kan være dårligere enn kombinert eller alternerende terapi for å få barn afebrile etter 4 og 6 timer. Sammenlignet med ibuprofen var paracetamol også dårligere enn ibuprofen alene etter 4 timer, men tilsvarende effektiv etter 6 timer.
Så må det være lov å spørre om det virkelig er nødvendig med kombinasjonsbehandling med både paracetamol og ibuprofen som febernedsettende behandling hos barn2.
- de la Cruz-Mena JE, Veroniki A-A, Acosta-Reyes J, et al. Short-term Dual Therapy or Mono Therapy With Acetaminophen and Ibuprofen for Fever: A Network Meta-Analysis. Pediatrics 2024, 154 (4): e2023065390. Doi: 10.1542/peds.2023-065390 DOI
- Wade KC. Antipyretic Strategies: Is Fever Clearance Enough to Justify Dual Therapy? Pediatrics (2024) 154 (4): e2024067408. Doi: 10.1542/peds.2024-067408 DOI