Samhandlingsrutiner i NEL
Norsk elektronisk legehåndbok (NEL) kan vise lokale eller regionale samhandlingsrutiner i utvalgte artikler. Slik kan brukeren få relevant prosess-støtte, i tillegg til kunnskapsstøtte.

Peter D. Jost, spesialist i allmennmedisin, redaktør NEL
Sist oppdatert:
27. okt. 2021
Artikkelen er mer enn to år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Både fagkunnskap og kjennskap til hvordan nødvendige tiltak håndteres i et lokalt og/eller regionalt administrert helsesystem er nødvendig for å kunne yte helsehjelp på best mulig måte. Ved behov for kunnskapsstøtte finner legen i de fleste tilfellene raskt frem til relevant informasjon i NEL. Nå kan NEL også fungere som plattform for relevant prosess-støtte.
Forutsatt at kriteriene for publisering av en samhandlingsrutine i NEL er oppfylt, kan både lokale avdelinger/enheter og regionale helseforetak søke redaksjonen om å legge inn kortfattede lokale eller regionale samhandlingsrutiner for utvalgte kliniske problemstillinger. Per i dag er dette en gratis tjeneste for NEL-abonnenter. NEL har mulighet for å begrense visning av rutinene basert på geografiske regioner.
Et pilotprosjekt ble gjennomført på initiativ fra ledelsen ved Akutten på St. Olavs hospital og i samarbeid med både representanter fra kommunens fastleger, legevakt, annen kommunal helsetjeneste, relevante spesialiteter på sykehuset og redaksjonen i NEL. Prosjektets resultater tyder på at det er mulig å utnytte ressurser på en bedre måte med hjelp av samhandlingsrutiner.
Oppholdstiden hos pasienter som ble henvist til akuttutredning og -behandling av DVT på St. Olavs hospital i 2018, var 3 timer og 12 minutter i gjennomsnitt. Etter etablering av en Akuttpoliklinikk og innføring av DVT-rutinen, ble oppholdstiden på Akutten redusert til 1 time og 45 minutter, tilsvarende 45 prosent reduksjon1. Per i dag er visningen av samhandlingsrutinen tilgjengelig for alle brukere øverst i NEL-dokumentet som omhandler DVT , for å vise et eksempel.
Potensialet for effektivisering av eksisterende ressurser ved hjelp av digitale verktøy er begrenset. Men samarbeidsrutiner som både har en solid faglig forankring og er avstemt mellom alle berørte parter, kan forenkle arbeidsflyten ved enkelte kliniske problemstillinger i betydelig grad. Ikke minst skaper de trygge, veldefinerte rammer for lokal/regional samhandling om relevante kliniske problemstillinger. Målet er å fremme kvaliteten i helsetjenesten og bidra til å sikre at pasienter får mest mulig likeverdige tilbud.
Det foreligger nå samhandlingsrutiner for elleve kliniske problemstillinger, samt ortopediske skader, i NEL. Redaksjonen svarer gjerne på spørsmål og kan gi mer informasjon. Send gjerne din henvendelse til nhi@nhi.no - merk henvendelsen "regionalt innhold".
- Johnsen TM, Jost PD, Løge I og Laugsand LE. Vinn-vinn-løsning; Samhandlingsgruppa for fastlegene og akuttlegene ved St. Olavs hospital. Utposten utgave 4 – 2021, s. 32-33.