Reklamemøter med eksterne foredragsholdere
Legemiddelfirmaer som bruker eksterne foredragsholdere på reklamemøter, er ansvarlig for at møtet totalt sett gir et balansert bilde av legemidlets fordeler og ulemper.

Sist oppdatert:
25. aug. 2015
Artikkelen er mer enn to år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Reklamen skal være nøktern og saklig, i tråd med preparatomtalen og bidra til rasjonell bruk av legemidlet.
Firmaet må korrigere
Legemiddelverkets tilsyn med reklamemøter har dokumentert at enkelte innleide foredragsholdere formidler informasjon som ikke er i tråd med preparatomtalen.
Eksempler på dette kan være:
- å anbefale bruk utenfor godkjent indikasjon
- å anbefale arrangørens produkt fremfor andre (uten at det er grunnlag for dette i preparatomtalen)
- å fremheve de positive egenskapene legemidlet har uten å belyse bivirkninger og forsiktighetsregler i samme grad
I slike tilfeller må legemiddelfirmaet korrigere informasjonen. Dersom firmaet unnlater å korrigere slik informasjon, kan Legemiddelverket forby den aktuelle reklamen og pålegge firmaet å sende en rettelse til alle som var på møtet.
Vil du lese mer? Se Reklamemøter med eksterne foredragsholdere på Legemiddelverkets nettsider