Bilsjåfører: Hvorfor ser de på mobilen mens de kjører?
Hvorfor velger bilførere å bruke mobilen mens de kjører - når de vet at det er risikabelt? - Du har ikke sjans til å være oppmerksom på mobilen og trafikken samtidig, sier Renata Torquato Steinbakk i Trygg Trafikk.

Av:
Marthe Lein, journalist.
Sist oppdatert:
8. sep. 2025
Å bruke mobilen under bilkjøring er distraherende, ulovlig, risikabelt og setter både sjåføren selv og andre i livsfare.
En studie publisert i Traffic Injury Prevention1 har undersøkt hvorfor unge mennesker ikke legger bort mobilen - til tross for at risikoen er høy.
Ved hjelp av et spørreskjema har forskere fra Harvard University kartlagt unges holdninger og atferd knyttet til mobilbruk.
Resultatene viser at mange unge sjåfører kjører mens de er distrahert av mobilen.
Et av de mest oppsiktsvekkende funnene er at mange unge tror at det er vanlig også blant andre å bruke mobilen mens de kjører. Denne oppfatningen ser ut til å påvirke deres egen oppførsel – selv når de vet at risikoen er stor.
Halvparten bruker mobil
Renata Torquato Steinbakk er spesialrådgiver i Trygg Trafikk og forsker innen trafikkpsykologi.
Hun sier til NHI.no at undersøkelser Trygg Trafikk har gjort i Norge viser at mange unge bruker mobilen mens de kjører bil. Den siste undersøkelsen til Trygg Trafikk viser at over halvparten (54 prosent) av ungdommene innrømmer at de ser på mobilen (meldinger eller varslinger).

At unge sjåfører forklarer risikoadferd med at de tror det er normalt blant andre, vises også i andre norske undersøkelser.
- Et eksempel er undersøkelser som viser at de som kjører over fartsgrensen, tror at andre også kjører over fartsgrensen - kanskje for å rettferdiggjøre sine egne handlinger. Sannheten er at de fleste holder seg til fartsgrensen, så denne forestillingen er feil, sier hun.
Steinbakk forteller at i Trygg Trafikks undersøkelse, oppgir over halvparten blant ungdommene (18-24 år) at de bruker telefonen til å skifte musikk eller sjekke meldinger og varsler, eller skriver og søker på mobilen.
- Uansett hva mobilen brukes til, er dette risikofylt, sier Steinbakk. Hun minner om at uoppmerksomhet er en medvirkende årsak til omtrent en tredjedel av dødsulykkene i Norge, og det har skjedd dødsulykker der man vet at mobilbruk var en årsak til distraksjonen.
Steinbakk forklarer at evnen til multitasking er en myte. Det går ikke an å ha oppmerksomhet samtidig på ulike steder. Det man gjør er å skifte fokus fort, men dette vil påvirke kjøringen negativt.
- Å se på mobilen, selv om det er noen sekunder, vil gå på bekostning av oppmerksomheten og vil kunne øke risikoen for at en ulykke skjer, sier hun.
Vinglete kjøremønster
Det er små marginer i trafikkene. Skjer det noe, må du reagere momentant. Å ta blikket bort fra veien, om det så er for et kort sekund, er skummelt.
Hun sier også at bilførere som ser på mobilen, kan vingle mer i kjørefeltet og ikke ha korrekt avstand til bilen foran.
- Det har en klar effekt på kjøreadferden, sier hun.
Steinbakk mener det må kommuniseres enda tydeligere at det er svært risikabelt å bruke mobilen mens man kjører.
Å sette mobilen på "ikke forstyrr", eller bilmodus, vil kunne hjelpe noen.
- Det er også viktig at foreldre er gode rollemodeller for sine barn – forskningen viser nemlig at foreldrenes atferd og holdninger i trafikken påvirker barnas atferd og holdninger, sier hun.
Hva brukes mobilen til?
Rebecca Robbins er forsker ved Harvard Medical School og sier i en nyhetsmelding om den aktuelle studien at for tenåringer er det en sterk sammenheng mellom hva de tror jevnaldrende gjør og sin egen faktiske oppførsel. Mange tror altså det er normalt å sjekke telefonene sine mens de kjører, til tross for risikoen.
- Unge mennesker har en oppfatning av at det gir fordeler å se på telefonen sin, sier hun.
Blant deltakerne som rapporterte at de brukte telefonene sine mens de kjørte, var de vanligste årsakene underholdning (65 prosent), etterfulgt av tekstmeldinger (40 prosent) og navigasjon (30 prosent).
Robbins sier også at tenåringenes vurderinger av sin egen evne til å ta informerte valg spilte en rolle.
- Vi fant en signifikant sammenheng mellom mestringstro og distrahert kjøring. Sterk mestringstro og oppfatning om de kunne unngå distrahert kjøring, unngå fristelsen, legge telefonen i baksetet eller slå på «Ikke forstyrr»-modus var omvendt assosiert med distrahert kjøring.
Det handler altså ikke bare om teknologien, men om oppfatningene og normene som former unges valg.
Tiltak: “Ikke forstyrr”-modus, bilmodus og søvn
Forskerne peker på flere mulige løsninger:
- Bruk mobilens “Ikke forstyrr” eller bilmodus-funksjon mens man kjører.
- Plasser telefonen utenfor rekkevidde.
- Bedre søvnvaner hos unge vil også påvirke reaksjonsevnen bak rattet.
- Schmickler J M, Klauer S G, et.al. Designing and validating a questionnaire to understand beliefs, intentions, and behaviors relating to distracted driving in young people. Traffic Injury Prevention 2025. www.tandfonline.com
- Anna Lamb, Getting to the root of teen distracted driving,The Harvard Gazette, 2025