Enkel

Svangerskapsuke 6 - mor

Morkaken - placenta

Hovedfunksjonene til morkaken er å sørge for at næringsstoffer og oksygen fra mors blod kommer over i fosterets blod og motsatt at avfallsprodukter fra fosteret fraktes bort av mors blod.

I de tidlige månedene av svangerskapet er placentamembranen - den hinnen som skiller mors blod fra fosterets blod - ganske tykk fordi den ikke er fullt utviklet. Dessuten er den samlede overflaten av membranen ganske begrenset. Derfor er det begrensede mengder stoffer som passerer frem og tilbake over membranen på dette stadiet. Utover i svangerskapet øker passasjen av stoffer fordi membranen blir stadig tynnere og dens areal blir stadig større.

Det oppstår sjelden lekkasjer i placentamembranen slik at blodceller fra fosteret kommer over i mors blod, og enda sjeldnere motsatt at mors blodceller kommer over i fosterets blod. Dette er bra fordi man derfor unngår at det dannes antistoffer hos mor mot fosterets blodceller.

Hormonendringer

Selv om graviditeten ikke synes utenpå, kan du nok merke kroppens reaksjon på mange av de endringene som nå skjer inne i kroppen din. Det gjelder særlig svangerskapskvalme, tretthet, hyppigere vannlating, hodepine og humørsvingninger. Årsaken til plagene er hormonendringene i kroppen din. Senere tilkommer andre plager fra fordøyelsen som halsbrann, forstoppelse og oppblåsthet - plager som kan ha mer fysiske årsaker ettersom livmoren vokser og trykker på andre organer.

Noen synes det hjelper å drikke mye vann. Å innta noen ekstra glass vann om dagen kan hjelpe mot blant annet hodepine. Husk at kroppen også holder på mer vann enn før.

Svangerskap og kosthold

Den kosten som vi spiser, skal dekke kroppens behov for energi (kalorier) til å vedlikeholde alle kroppsfunksjonene. Under svangerskap øker behovet for energi. Kvinnens kropp vokser. Melkekjertlene utvikles og brystene blir større. Det samme skjer med morkaken og livmoren. Blodmengden i kroppen øker. I tillegg krever barnets vekst og utvikling sin del av næringstilførselen. Den gravide bør med andre ord spise litt mer, men man skal ikke "spise for to". Det ekstra energibehovet som kreves under svangerskap tilsvarer omtrent næringsinnholdet i følgende måltid: en skive brød med pålegg, et glass skummet melk og et eple. Her kan du lese mer om svangerskap og kosthold.

Vil du vite mer?