Hjelp
Har du problemer med å bruke våre produkter? Her er en liste over ting du kan forsøke selv for å rette problemet.
Får ikke til å logge meg inn på kurs.nhi.no
Ofte er løsningen på dette å tilbakestille passordet ditt.
Dette kan kanskje oppleves som en litt omstendelig prosess, men vi må være sikre på at det er faktisk deg som ønsker å få passordet tilbakestilt og ikke en uvedkommende.
Slik gjør du det:
- Gå inn på https://kurs.nhi.no/
- Se oppe i høyre hjørne og finn en knapp som heter «Logg inn».
- Hvis det står et navn der som ikke er ditt, så er en annen bruker logget inn på tjenesten. Da må du logge ut. Dette gjør du ved å først klikke på navnet og så velge «Logg ut» i menyen som dukker opp. Deretter klikker du på «Logg inn».
- Du vil nå bli ført til en innloggingsside. For å tilbakestille passordet ditt klikker du på «Glemt passord».
På glemt passord-siden må du skrive inn e-postadressen din som er knyttet opp mot kursgjennomgangene dine.
Her er det viktig å tenke på:- At e-posten din er skrevet inn korrekt. Husk at det skal ikke være noen mellomrom i en e-post.
- Det må være den e-posten du brukte da du registrerte deg første gangen. Det vil si at hvis du registrerte deg for å ta kurs via jobben din, så er det kanskje jobb-e-posten du brukte, og ikke din private adresse?
- Etter at du har skrevet inn e-postadressen trykker du på «Send e-post». Da skal du motta en e-post på den adressen du skrev inn.
- I e-posten du mottar vil det være en lenke som heter «Endre passord». Klikk på denne og du vil bli tatt over til en side hvor du kan skrive inn ett nytt passord.
- Du bør velge et passord du kan huske senere, men som likevel er trygt. For å hjelpe deg å velge et godt passord så har vi noen regler for passord hos oss:
Passordet må være på minst 8 tegn og inneholde minst en stor bokstav, en liten bokstav og ett tall. - Sørg for å velge et passord som du husker slik at du slipper å gå igjennom denne prosessen mange ganger.
- Når du har valgt ett nytt passord så trykker du på knappen «Tilbakestill» og du vil bli logget inn og bli sendt tilbake til https://kurs.nhi.no/ hvor du kan logge inn med det nye passordet, og forstette å ta kurs.
Lykke til videre!
Hvis du ikke mottar en e-post innen 10 minutter så sjekk om e-posten ligger i en katalog i e-postprogrammet ditt som heter «Søppel», «Spam», «Junk» eller lignende? Noen ganger havner e-poster i slike kategorier fordi e-postsystemet prøver å beskytte deg mot reklame og andre ting (spam). Hvis e-posten ligger der, så markerer du den som «Ikke søppel» eller lignende. (Dette kan variere ut i fra hvilket e-postprogram du bruker.)
Får ikke til å logge meg inn på legehandboka.no
Hvis du ikke husker passordet ditt når du skal logge deg inn på Legehåndboka kan du resette passordet ditt på denne måten:
- Gå inn på https://legehandboka.no/
- Sjekk oppe i høyre hjørne og se etter en knapp som heter «Logg inn».
- Hvis det står et navn der som ikke er ditt, så er en annen bruker logget inn på nettstedet, og du må logge ut denne brukeren.
Dette gjør du ved å først klikke på «Innstillinger» og så velge «Logg ut» i menyen som dukker opp. Deretter klikker du på «Logg inn».
- Hvis det står et navn der som ikke er ditt, så er en annen bruker logget inn på nettstedet, og du må logge ut denne brukeren.
- Under feltet for å skrive inn brukernavnet er det en lenke som heter «Glemt passord?». Klikk på denne lenken.
- Du kommer nå til en side hvor du skal skrive inn e-postadressen din. Her er noen viktige punkter å tenke på:
- Det er viktig at du skriver inn e-posten din korrekt. Husk at det skal ikke være noen mellomrom i en e-post.
- Det må være den e-posten du brukte da du registrerte deg første gang. Hvis du registrerte deg via jobben din, så er det kanskje jobb-e-posten du brukte, og ikke din private adresse?
- Etter du har skrevet inn e-postadressen din, trykker du på knappen «Send nytt passord». Du vil straks motta en e-post som inneholder et nytt passord du kan bruke for å logge deg inn på https://legehandboka.no/ .
- Trykk på «Innstillinger» og velg «Rediger profil» i menyen som dukker opp.
- Du kommer nå til en side hvor du kan redigere din profil samt endre ditt passord.
Fyll ut feltet «Nåværende passord» med passordet du mottok i e-posten, og skriv så inn ditt selvvalgte passord i «Nytt Passord» og «Bekreft passord» feltene.- Vi anbefaler deg å velge et passord som er på minst 8 tegn og inneholder minst en stor bokstav, en liten bokstav og ett tall.
- Sørg for å velge et passord du husker, slik at du slipper å gå igjennom denne prosessen mange ganger.
Hvis du ikke mottar en e-post innen 10 minutter så sjekk om det ligger e-posten i en katalog i e-postprogrammet ditt som heter «Søppel», «Spam», «Junk» eller lignende? Noen ganger havner e-poster i slike kategorier fordi e-postsystemet prøver å beskytte deg mot reklame og andre ting (spam). Hvis e-posten ligger der markerer du den som «Ikke søppel» eller lignende. (Dette kan variere ut i fra hvilket e-postprogram du bruker.) Vi anbefaler deg å endre dette passordet til noe du husker til neste gang du skal logge deg på.
Jeg mottar ingen e-post når jeg registrerer/resetter passord
E-post er en populær måte for folk med dårlige hensikter å sende ut reklame og det som verre er.
Dette gjør at leverandører av e-postløsninger har innført tiltak for å prøve å filtrere vekk uønsket e-post.
Dessverre er disse tiltakene ikke perfekte, og det kan skje at e-poster du skulle hatt blir filtrert vekk.
Det første du kan gjøre er å sjekke om e-posten fra oss har havnet i en katalog/mappe som ofte heter «Søppelpost», «Spam», «Junk» eller lignende. Dette varierer ut i fra hvilket program du bruker for å lese e-post.
Hvis mailen har havnet der, må du markere denne som «Ikke søppelpost» eller lignende. (Igjen, navnet på funksjonen varierer mye mellom e-postprogrammene.)
Hvis e-posten ikke ligger i en slik katalog, er det ofte fordi brukeren har kommet i skade for å skrive inn feil e-postadresse.
Hvis du ikke har mottatt en e-post innen 10 minutter, start prosessen igjen og vær nøye med å skrive inn e-postadressen din korrekt. (Eller prøv med en annen epostadresse det kan tenkes at du registrerte deg med.) Dobbeltsjekk før du klikker på knappen at alt er korrekt.
Hvis du er helt sikker på at ingen av tilfellene over er problemet, kan det hende at din leverandør blokkerer e-poster fra support@nhi.no. Det er dessverre ikke noe vi kan løse fra vår side, og det beste tipset vi kan gi deg er å ta kontakt med din IT-avdeling eller de som leverer din e-post-løsning for å sjekke om de tillater e-poster fra oss eller ikke.