Informasjon

Råd for røykeslutt

Det finnes mange måter å slutte å røyke på. De fleste som slutter, slutter på egenhånd. For andre er det nyttig med støtte og å legge en plan. Her følger noen råd:

På tide å slutte?

Hopp til innhold

Informasjon fra Helsedirektoratet

Forbered deg nøye

  1. Halve suksessen ligger i å planlegge røykeslutt. Om du i dag bestemmer deg for en sluttedato 2–4 uker fram i tid, har du gode muligheter for å lykkes.
  2. Fram til sluttedagen skal du bare røyke utendørs eller på et bestemt sted inne. Ta ikke med deg kaffekoppen, avis eller telefon når du skal røyke. Det hjelper deg å bryte mange vaner og å trappe ned litt på røykingen fram til du slutter.
  3. Det viktigste for å lykkes er motivasjon. Hvorfor vil du slutte å røyke? Hva kommer du til å tjene på det? Ønsker du å bli friskere og orke mer? Få et lengre liv? Bli et bedre forbilde for barna? Få mer tid til andre ting? Slutter du å røyke får du alt dette!

På sluttedagen – slutt helt!

  1. Alle abstinensplager som du kan oppleve etter at du har sluttet å røyke, går over – bare du ikke røyker. Det vanligste er å føle seg svimmel, ukonsentrert, rastløs og i dårlig humør. Se plagene som et tegn på at kroppen repareres. Kast alle sigaretter og alt røykeutstyr. Ikke ta et eneste trekk. Dersom du røyker av og til blir du aldri kvitt røyksuget. Det er verst de første 2–3 dagene, i løpet av 2–4 uker er abstinens¬plagene over for de fleste.
  2. De første ukene etter røykeslutt kan blodsukkeret være ustabilt, og derfor er det viktig å spise ordentlig og regelmessig for å ha det så bra som mulig. Fire måltider og mellommåltider som for eksempel frukt eller et knekkebrød anbefales. Tenk over hva du spiser om du er redd for å gå opp i vekt. Drikk mer vann enn du pleier. Ved røyksug hjelper det også å drikke et par glass vann. Husk at et røyksug bare varer noen minutter. Vær fysisk aktiv. Det kan lindre abstinens¬plager og motvirke vektoppgang.
  3. Det fins ingen som ikke kan slutte å røyke! Men du må bekjempe tanken på røyken som en god venn og støtte. Spør dem som allerede har sluttet. Du kan få en nedtur og tenke at alt føles tungt og trist mens kroppen og hjernens belønningssystem omstiller seg til å nyte livet uten nikotin. Men det går over om du holder ut.

Bruk hjelpetilbudene

  1. Nikotinlegemiddel (plaster, tyggegummi, sugetabletter) lindrer abstinensplager ved røykeslutt og dobler sjansen for å lykkes. Det er viktig å følge anbefalt dosering. Den vanligste feilen ved bruk av nikotinlegemidler er å bruke for svak dosering. Spør på apoteket. Det fins også to reseptbelagte legemidler som lindrer abstinensplager og demper røyksug. Spør fastlegen din.
  2. Flere råd og hjelp til røykeslutt er tilgjengelig på Helsedirektoratets side slutta.no. Du kan også bruke appen Slutta helt gratis.
  3. For annen hjelp til røykeslutt kan du kontakte fastlegen eller din lokale frisklivssentral.

Animasjon om røykeslutt

 

Kilder

Sentrale kilder og kvalitetsvurdering

  • Dokumentet er basert på en brosjyre fra Statens folkhälsoinstitut i Sverige, oversatt og bearbeidet av Helsedirektoratet