Klagemuligheter vedr. helse- og sosialtjenester
Sist oppdatert:
4. nov. 2022
Klagemuligheter
Helse- og omsorgstjenester
Hvis du mener at du er blitt feilbehandlet eller at helsepersonell har brutt noen av sine plikter over for deg, som for eksempel å gi forsvarlig behandling, kan du be Helsetilsynet i fylket vurdere dette.
Helsetilsynet skriver her om ulike aspekter når det gjelder Klage og klagebehandling i forhold til helse- og omsorgstjenester. Offentlige kontorer har plikt til å gi råd og veiledning når du søker om en tjeneste eller ytelse. Kontoret skal også, når de fatter et vedtak, opplyse om retten til å klage, klagefrist og hvem som er klageinstans. Vedtaket skal alltid begrunnes.
På Helsetilsynets hjemmesider finner du informasjon om ulike klage- og erstatningsordninger i helse- og omsorgstjenesten: Klage- og erstatningsordninger i helse- og omsorgstjenesten
Sosialtjenester
Helse- og sosialtjenenesten har ansvar for at du får det du har krav på når du søker tjenester eller ytelser fra dem. Enkeltvedtak som er truffet etter lov om sosiale tjenester i NAV, kan påklages til fylkesmannen. Dette kan du lese mer om her: Sosiale tjenester i NAV
Lenker
- Helsetilsynets hjemmesider
- Forvaltningsloven Kap. VI om klage
- Fylkesnemndene for barnevern og sosiale saker
- Helse- og omsorgstjenesteloven. Kapittel 9 Rettssikkerhet ved bruk av tvang og makt overfor enkelte personer med psykisk utviklingshemning
- Helse- og omsorgstjenesteloven. Kapittel 10. Tvangstiltak overfor rusmiddelavhengige
- Sivilombudsmannen
- Spesialisthelsetjenesteloven § 2-2 Plikt til forsvarlighet
- Helsepersonelloven § 4 Forsvarlighet
- Helsepersonelloven kap. 11
- Pasientrettighetsloven § 7-2 - Klage
- Psykisk helsevernloven
- Pasient- og brukerombudet