Hopp til innhold
NHI.no
Annonse
Informasjon

Aspergers syndrom

Aspergers syndrom gir seg vanligvis til kjenne fra rundt tre-årsalderen. Symptomer som er vanlige er at barnet har problemer med samspill med andre mennesker og begrenset, repeterende atferd og interesser.

gutt
Aspergers syndrom er et gammelt begrep som beskriver en høyt fungerende form for autismespekterforstyrrelse. Illustrasjonsfoto: Colourbox

Sist oppdatert:

30. jan. 2024

Hva er Aspergers syndrom?

Aspergers syndrom tilhører en gruppe psykiske tilstander som omtales som autismespekterforstyrrelser ("autism spectrum disorders", ASD), karakterisert ved:

  • Forstyrrelser i sosialt samspill og kommunikasjonsmønster
  • Begrenset og/eller stereotype interesser, aktiviteter og atferdsmønster
Annonse

Autismespekterforstyrrelser kan deles inn etter alvorlighetsgrad. Aspergers syndrom regnes som en mild form for autismespekterforstyrrelse. Personer med Aspergers syndrom har vanligvis gode læringsevner, gjerne normal eller over gjennomsnittlig god intelligens og ingen uttalt språkforsinkelse.

Varierende diagnostiske definisjoner gjør at forekomsten i ulike studier varierer mye. Antall tilfeller oppgis til å være alt fra 1 per 250 barn til 1 per 10 000 barn. I Norge antas samlet forekomst av alle typer av autismespekterforstyrrelse å være mellom 3 til 10 per 1000 barn.

Diagnosenavnet Aspergers syndrom er i ferd med å fases ut. I ny versjon av diagnosesystemet ICD (International classification of diseases-11 ) er Aspergers syndrom ikke lenger en egen diagnose, men hører inn under autismespekterforstyrrelsene. I Norge brukes det fremdeles ICD-10, der Aspergers syndrom har en egen kode. Det er én av grunnene hvorfor diagnosenavnet fortsatt er mye brukt.

Årsaker

Årsakene er ufullstendig kartlagt. Genetiske faktorer har stor betydning. Det er funnet vanlige genvarianter som henger sammen med autismespekterdiagnoser og særlig Aspergers syndrom. Det dreier seg om deler av arvematerialet som varierer i befolkningen (såkalte SNPer – vanlige varianter) og som er med på å gjøre folk forskjellige. Slike varianter er gjerne er arvelige.

Også en rekke miljøfaktorer er satt i sammenheng med utvikling av autismespekterforstyrrelser, men enkeltfaktorer er ikke påvist, og årsaksforholdene er ikke kjent.

Symptomer

Barn med Aspergers syndrom kjennetegnes gjerne ved ensidige interesser, problemer med sosiale interaksjoner og eventuelt klumsete motorikk. Men de løser evneprøver på et nivå som er normalt for sitt alderstrinn.

Som barn utvikles språk innen milepælene for de tre første leveårene. Grammatikk og ordsammensetning er ofte velutviklet, men kan oppleves som nedsatt som følge av kontaktvansker med andre og forstyrret sosialt samspill. Ved nærmere undersøkelse er språket imidlertid ofte pedantisk, konkret og med en spesiell intonasjon og rytme. Mange har manglende evne til å forstå og bruke språkets undertoner. Kroppsspråket er gjerne mindre utviklet og kan oppleves som redusert eller fraværende. 

Evnen til å sette seg inn i andres følelser og reaksjonsmåter mangler eller er begrenset. Dette fører til dårlig forståelse av sosiale situasjoner og normer. Mens andre barn tilegner seg en forståelse av hvordan andre mennesker tenker og reagerer i en gitt situasjon, vil dette som regel være vanskelig for et barn med Aspergers syndrom. Dette kan lett føre til misforståelser og derav uventede eller upassende reaksjoner. Det kan oppstå problemer med å inngå gjensidige vennskap.

Personer med Aspergers syndrom har som regel en eller få interesser som opptar dem i høy grad, og som kan gå ut over øvrig livsutfoldelse. Det er ikke uvanlig at barnet har avært god hukommelse, god evne til å lære utenat og godt utviklede ferdigheter knyttet til sine spesielle interessefelter. Det kan foreligge lærevansker på andre områder. 

Annonse

Grovmotorikk og koordinasjon kan være nedsatt. Overfølsomhet eller redusert respons på sensoriske stimuli, slik som berøring, lyd, lukt, smak, smerte og temperatur er vanlig.

Forløpet

Høytfungerende autisme og Aspergers syndrom oppdages gjerne senere enn andre mer alvorlige former for autismespekterforstyrrelser, som i mange tilfeller kan gjenkjennes rundt to års alder. Tilstanden kan hos noen først bli tydelig rundt puberteten.

Barnet fungerer ofte forholdsvis godt innad i familien, mens endring i dagliglivets rutiner, slik som flytting og reiser, kan virke stressende og gi overbelastningssymptomer, for eksempel et raseriutbrudd.

Ungdomstidens omveltninger inkludert skifter i sosial atferd og kommunikasjon, oppleves gjerne særlig utfordrende for personer med Aspergers syndrom, og risikoen for å bli deprimert er økt. Intellektuelle evner kan være høyt utviklet, og enkelte blir svært dyktige innen vitenskapsområder. 

Mange med Aspergers syndrom fyller også kriteriene for ADHD. Noen har tvangslidelser og tics, inntil 20 % oppfyller kriteriene for Tourettes syndrom. Stemningslidelser forekommer hyppig.

Diagnostikk

Ved mistanke om tilstanden kan lege henvise barnet til barne- og ungdomspsykiatrisk helsetjeneste, eventuelt habiliteringstjenesten. Utredningen er en spesialistoppgave. Spesialisthelsetjenesten vil være ulikt organisert i de ulike landsdelene. Det er opprettet regionale fagmiljø med oversikt over tilbudet ved autismespekterforstyrrelse i alle helseregioner. 

Andre sykdommer kan opptre sammen med Aspergers syndrom, og det er viktig med grundig medisinsk, nevrologisk og psykiatrisk utredning. Hørselsundersøkelse og synsundersøkelse hører også med. Kartlegging av barnets utvikling, atferd og kognitive funksjon står sentralt i utredningen. Observasjon og standardiserte intervju er viktige verktøy i utredningen. I noen tilfeller må barnet vurderes av flere spesialister, blant annet barnelege, øyelege eller øre-nese-halslege. Videre utredning med kromosomundersøkelse, blodprøver, eventuelt MR, EEG og spinalvæskeundersøkelse er aktuelt hos noen.

Behandling

Behandlingsmålene avhenger av barnets alder, og det enkelte barns spesielle behov. Viktige mål vil være å:

  • Stimulere til læring av ferdigheter innen kommunikasjon/språk
  • Bygge på og videreutvikle sterke sider
  • Motvirke skjevutvikling ved å lære hensiktsmessige kommunikasjonsformer
  • Forhindre tap av ferdigheter
  • Behandle andre samtidige sykdommer 
  • Sørge for at foreldre får nødvendig avlastning og økonomisk støtte (rettigheter)
  • Være oppmerksom på andre barn i familien

Det finnes ingen helbredende behandling. Imidlertid er tidlig diagnose og igangsetting av tiltak viktig - det kan utsette ytterligere tap av ferdigheter og hindre ytterligere skjevutvikling. Opptrening til selvstendighet og selvhjelp etterstrebes. Det er hensiktsmessig å utnytte barnets pedantiske tilbøyeligheter i behandlingen. Innlæring av "atferdsregler" kan i noen grad forebygge sosiale vansker. 

Annonse

Medikamenter

Det er ingen noe generelt behov for medikamentell behandling. Medikamenter kan noen ganger forsøkes for å mildne eventuelle tilleggsplager som depresjon, hyperaktivitet, oppmerksomhetsproblemer eller atferdsforstyrrelser. Medikamenter er aldri aktuelt som eneste behandling. 

Annen behandling

Opptrening (habilitering) kan i noen tilfeller kreve et livslangt opplegg med opplæring, arbeid, fritid og bolig. Barnepsykiater eller pediater (habiliteringstjenesten) har ansvar for å drøfte diagnose, prognose og behandling med foreldre. Det kan være aktuelt å tilby søsken hjelp og støtte. Eventuell syns-, hørselsdefekter og andre samtidige medisinske lidelser (f.eks. depresjon) henvises til relevant spesialist. Noen ganger kan det kan være aktuelt å tilby familien genetisk veiledning. Å gjøre familien oppmerksom på interesseorganisasjon er viktig.

Prognose

Det finnes ingen helbredende behandling for den grunnleggende tilstanden. Fremtidsutsiktene ved Aspergers syndrom er gjennomgående mye bedre enn ved alvorligere former for autismespekterforstyrrelse. Omtrent halvparten får en relativt problemfri voksentilværelse, mange gifter seg og noen gjør akademisk karriere. 

Dette dokumentet er basert på det profesjonelle dokumentet Autismespekterforstyrrelser . Referanselisten for dette dokumentet vises nedenfor

  1. Sponheim E, Gjevik E. Gjennomgripende utviklingsforstyrrelser (autismespekterforstyrrelser). Faglig veileder for barne- og ungdomspsykiatri, sist oppdatert april 2019. legeforeningen.no
  2. Statped Autismespekterforstyrrelser. Statlig spesialpedagogisk tjeneste. Sist oppdatert 13.10.2022. www.statped.no
  3. Surén P, Bakken IJ, Aase H et al. Autism spectrum disorder, ADHD, epilepsy, and cerebral palsy in Norwegian children. Pediatrics 2012; 130(1): e152-8. pmid:22711729 PubMed
  4. Surén P, Havdahl A, Øyen AS et al. Diagnostisering av autismespekterforstyrrelser hos barn i Norge. Tidsskr Nor Legeforen 2019. 139(4). epub. pmid:31592612 PubMed
  5. Parr J, Woodbury-Smith M. Autism spectrum disorder. BMJ Best Practice, last reviewed June 2021. Accessed July 2021 bestpractice.bmj.com
  6. Mefford HC, Batshaw ML, Hoffman EP. Genomics, intellectual disability, and autism. N Engl J Med. 2012;366(8):733–743. PMID: 22356326 PubMed
  7. Grove J, Ripke S, Als TD, et al. Identification of common genetic risk variants for autism spectrum disorder. Nat Genet. 2019;51(3):431-444. Pmid: 30804558.
  8. Augustyn M. Autism spectrum disorder: Terminology, epidemiology, and pathogenesis. UpToDate, last reviewed Dec 2019. UpToDate
  9. Gardener H, Spiegelman D, Buka SL. Perinatal and Neonatal Risk Factors for Autism: A Comprehensive Meta-analysis. Pediatrics 2011; 128: 344-55. pmid:21746727 PubMed
  10. Newschaffer CJ, Croen LA, Fallin MDet al. Infant siblings and the investigation of autism risk factors. J Neurodev Disord. 2012 Apr 18;4(1):7. PMID: 22958474 PubMed
  11. Jain A, Marshall J, Buikema A, et al. Autism Occurrence by MMR Vaccine Status Among US Children With Older Siblings With and Without Autism. JAMA 2015; 313: 1534-40. pmid: 25898051 PubMed
  12. Price PC, Thompson WW, Goodson B, et al. Prenatal and infant exposure to thimerosal from vaccines and immunoglobulins and risk of autism. Pediatrics 2010; 126: 656-64. Pediatrics
  13. Levy SE, Hyman SL. Complementary and alternative medicine treatments for children with autism spectrum disorders. Child Adolesc Psychiatr Clin N Am 2015 Jan;24(1):117-43. PMID: 25455579. PubMed
  14. Mazzone L, Ruta L, Reale L. Psychiatric comorbidities in asperger syndrome and high functioning autism: diagnostic challenges. Ann Gen Psychiatry. 2012 Jun 25;11(1):16.PMID: 22731684 PubMed
  15. Buie T, Campbell DB, Fuchs GJ, et al. Evaluation, diagnosis, and treatment og gastrointestinal disorders in individuals with asd's: A consensus report. Pediatrics 2010; 125: 1-18. Pediatrics
  16. Medibas. Autism (autismspektrumtillstånd). Stockholm: Medibas; 2021. Sist oppdatert 26.04.2021; sitert 30.06.2021. Tilgjengelig fra: medibas.se
  17. Sandin S, Lichtenstein P, Kuja-Halkola R et al. The Familial Risk of Autism. JAMA 2014; 311: 1770-7. pmid:24794370 PubMed
  18. Bölte S, Girdler S, Marschik PB. The contribution of environmental exposure to the etiology of autism spectrum disorder. Cell Mol Life Sci. 2019;76(7):1275–1297. PMID: 30570672 PubMed
  19. Lai MC, Lombardo MV, Auyeung B, Chakrabarti B, Baron-Cohen S. Sex/gender differences and autism: setting the scene for future research. J Am Acad Child Adolesc Psychiatry. 2015;54(1):11-24. PMID: 25524786.
  20. Petty L. Female Autism: Is it Different and What Should I Look Out For? The Hub. January 28, 2016. www.highspeedtraining.co.uk
  21. van der Miesen AIR, Cohen-Kettenis PT, de Vries ALC. Is There a Link Between Gender Dysphoria and Autism Spectrum Disorder?. J Am Acad Child Adolesc Psychiatry. 2018;57(11):884-885. PMID: 30392630. PubMed
  22. Cooper K, Smith LGE, Russell AJ. Gender Identity in Autism: Sex Differences in Social Affiliation with Gender Groups. J Autism Dev Disord. 2018 Dec;48(12):3995-4006. PMID: 29705922.
  23. Reichow B, Hume K, Barton EE, et al. Early intensive behavioral intervention (EIBI) for young children with autism spectrum disorders (ASD). Cochrane Database Syst Rev. 2018 May 9;5:CD009260. doi: 10.1002/14651858.CD009260.pub3 DOI
  24. Healy S, Nacario A, Braithwaite RE, Hopper C. The effect of physical activity interventions on youth with autism spectrum disorder: A meta-analysis. Autism Res. 2018 Jun;11(6):818-833. PMID: 29693781 PubMed
  25. Marí-Bauset S, Zazpe I, Mari-Sanchis A, et al. Evidence of the gluten-free and casein-free diet in autism spectrum disorders: a systematic review. J Child Neurol 2014; 29: 1718-27. pmid:24789114 PubMed
  26. Fraguas D, Díaz-Caneja CM, Pina-Camacho L, et al. Dietary Interventions for Autism Spectrum Disorder: A Meta-analysis. Pediatrics. 2019;144(5):e20183218. PMID: 31586029 PubMed
  27. NICE guidance. Autism spectrum disorder in under 19s: recognition, referral and diagnosis. Clinical guideline [CG128] Last updated Dec 2017 www.nice.org.uk
  28. Rossignol DA, Frye RE. Melatonin in autism spectrum disorders: a systematic review and meta-analysis. Dev Med Child Neurol. 2011;53(9):783–792. PMID: 21518346 PubMed
  29. Sturman N, Deckx L, van Driel ML. Methylphenidate for children and adolescents with autism spectrum disorder. Cochrane Database of Systematic Reviews 2017, Issue 11. Art. No.: CD011144. DOI: 10.1002/14651858.CD011144.pub2 DOI
  30. Sanchack KE, Thomas CA. Autism Spectrum Disorder: Primary Care Principles. Am Fam Physician. 2016;94(12):972–979. PMID: 28075089 PubMed
  31. Williamson E, Sathe NA, Andrews JC, et al. Medical therapies for children with autism spectrum disorder—an update. Comparative Effectiveness Review No. 189. Rockville (MD): Agency for Healthcare Research and Quality (US); 2017 May. Report No.: 17-EHC009-EF (Systematic Review) www.ncbi.nlm.nih.gov
  32. Dove D, Warren Z, McPheeters ML, et al. Medications for adolescents and young adults with Autism Spectrum Disorders: A systematic review. Pediatrics 2012. pmid:23008452 PubMed
  33. Hirsch LE, Pringsheim T. Aripiprazole for autism spectrum disorders (ASD). Cochrane Database of Systematic Reviews 2016, Issue 6. Art. No.: CD009043. DOI: 10.1002/14651858.CD009043.pub3. The Cochrane Library
  34. Chugani DC, Chugani HT, Wiznitzer M, et al. Efficacy of Low-Dose Buspirone for Restricted and Repetitive Behavior in Young Children with Autism Spectrum Disorder: A Randomized Trial. J Pediatr 2016; 170: 45-53.e1-4. pmid: 26746121 PubMed
  35. James S, Stevenson SW, Silove N, Williams K. Chelation for autism spectrum disorder (ASD). Cochrane Database of Systematic Reviews 2015, Issue 5. Art. No.: CD010766.pub2 Cochrane (DOI)
  36. Weitlauf AS, Sathe NA, McPheeters ML, et al. Interventions targeting sensory challenges in children with autism spectrum disorder—an update. Comparative Effectiveness Review No. 186. Rockville (MD): Agency for Healthcare Research and Quality (US); 2017 Jan. Report No.: 17-EHC004-EF (Systematic Review) legehandboka.no
  37. Geretsegger M, Fusar-Poli L, Elefant C, et al. Music therapy for autistic people. Cochrane Database of Systematic Reviews 2022, Issue 5. Art. The Cochrane Library
  38. Gabriels RL, Pan Z, Dechant B, et al. Randomized controlled trial of therapeutic horseback riding in children and adolescents with autism spectrum disorder. J Am Acad Child Adolesc Psychiatry 2015 Jul; 54:541. PMID: 26088658 PubMed
  39. Cuomo BM, Vaz S, Lee EAL, et al. Effectiveness of Sleep-Based Interventions for Children with Autism Spectrum Disorder: A Meta-Synthesis. Pharmacotherapy 2017; 37: 555-78. pmid: 28258648 PubMed
  40. Lofthouse N, Hendren R, Hurt E et al. A review of complementary and alternative treatments for autism spectrum disorders. Autism Res Treat. 2012;2012:870391. PMID: 23243505 PubMed
  41. Whitehouse AJO, Varcin KJ, Pillar S et al. Effect of Preemptive Intervention on Developmental Outcomes Among Infants Showing Early Signs of Autism: A Randomized Clinical Trial of Outcomes to Diagnosis. JAMA Pediatr. 2021 Nov 1;175(11):e213298. doi: 10.1001/jamapediatrics.2021.3298. Epub 2021 Nov 1. PMID: 34542577 PubMed
  42. Bejerot S, Nordin V.Autismspektrumsyndrom ersätter Aspergers syndrom och autism. Lakartidningen.se 2014-09-23. lakartidningen.se
  43. Hyman SL, Levy SE, Myers SM. Council on children with disabilities, section on deveopmental and behavioral pediatrics. Identification, Evaluation, and Management of Children With Autism Spectrum Disorder. Pediatrics 2020; 145: e20193447. pmid:31843864 PubMed
Annonse
Annonse