Informasjon

Forstoppelse

Forstoppelse er en av de mest utbredte plager i befolkningen. Tilstanden arter seg som treg, hard og/eller sjelden avføring. Den rammer særlig kvinner, eldre, fysisk inaktive, de med fiberfattig kost.

Behandling

De viktigste prinsippene i behandlingen av forstoppelse er følgelig regelmessige avføringsvaner, et grovt og fiberrikt kosthold, rikelig drikke, regelmessig mosjon, eventuelt bruk av avføringsmiddel som øker mengden avføring.

Behandlingen må individualiseres og tilpasses eventuelle underliggende årsaker.

Gode avføringsvaner

Sentralt i behandlingen av forstoppelse står innarbeidelsen av faste avføringsvaner. Gå på toalettet når du føler trang til avføring, ikke hold igjen. Har du ingen rytme i tømningene, må dette øves inn. Gå på klosettet (uansett) på et bestemt tidspunkt etter et måltid - for eksempel like etter frokost. Gjør du det konsekvent dag etter dag, vil tarmen begynne å samarbeide, og den viktigste forutsetningen for problemfri avføring er oppfylt.

Grovt og fiberrikt kosthold

Fiberrik kost
Fiberrik kost

Et grovt og fiberrikt kosthold gjør at mer av føden når ned til tykktarmen som ufordøyelig mat. Dette er slaggstoffer og de utgjør størstedelen av avføringen. Rikelig med slaggstoffer virker stimulerende på aktiviteten i tykktarmen. Det blir mer avføring med myk konsistens som lett tømmes ut. De viktigste fiberkildene er grove kornprodukt, frukt og grønnsaker. Behovet for fiber i kosten er individuelt. For mange er det ikke nok å spise grovt brød fordi antallet skiver de spiser per dag er for lavt. Noen trenger derfor et eget fibermåltid for å oppnå tilstrekkelige mengder. Frokosten er blitt det mest naturlige fibermåltid. I handelen finnes en rekke ulike frokostblandinger som er beregnet til dette formålet.

Svisker er tørkede plommer. En studie viste at inntak av 6 svisker 2 ganger daglig, var minst like effektivt som inntak av spesiallagede fiberprodukter (eks. Metamucil). Resultatet ble hyppigere og mykere avføring og færre forstoppelsesplager. Vær imidlertid oppmerksom på at svisker er kaloririke. 12 svisker inneholder ca. 260 kalorier, men glykemisk indeks er lav.

Rikelig drikke

En medvirkende faktor ved forstoppelse er at mange drikker for lite. Et ekstra glass vann ved flere av dagens måltid kan korrigere for dette underskuddet og virke gunstig på avføringens konsistens. Mye alkohol og kaffe gjør avføringen tørrere og hardere.

Fysisk aktivitet

Bruk kroppen din daglig. Gå, sykle, gå på ski, svøm minst 30 minutter daglig. Fysisk aktivitet stimulerer tarmen til å fungere.

Avføringsmiddel

Om du må bruke avføringsmiddel, anbefales såkalt volumøkende middel som makrogol og laktulose. Det er midler som trekker til seg vann i tarmen og som fører til at det blir mer avføring. Makrogol synes trygt å bruke i opptil 6 måneder hos ellers friske personer med kronisk forstoppelse. Selv om nær halvparten av pasientene har nytte av midlet, vil ca. 1 av 7 oppleve mageplager som følge av den kroniske bruken av avføringsmiddel. Et alternativ til makrogol er laktulose.

Klyster brukes ved akutt forstoppelse. Hos eldre hender det at avføringsklumper "tetter igjen" i endetarmen. Da må klumpene "plukkes ut" etterfulgt av klyster.

Forrige side Neste side