Informasjon

Akutte ankelskader, overtråkk

Den vanligste skademekanismen i ankelen er å tråkke forkjært slik at foten vris innover, det gir et betydelig strekk på leddbåndene på utsiden av ankelen med risiko for overrivning av leddbånd.

Behandling

Akutt

Den er helt avgjørende og skal begrense blødning og hevelse. På den måten minskes skaden og reparasjonstiden forkortes betydelig. De første 48 timene gjelder RICE prinsippet (Rest, Ice, Compression, Elevation). Det innebærer

  • R - fullstendig avlastning av beinet (Rest/hvile)
  • I - avkjøling av skadet område (Ice/avkjøling)
  • C - elastisk bandasje (Compression/trykkbandasje)
  • E - plassere beinet høyt, over hjertehøyde (Elevation/heving)

Du bør unngå bruk av uelastisk teip i akuttfasen. Dersom det ikke er mistanke om brudd, fortsetter du RICE-behandlingen hjemme. Krykker bør benyttes, og du bør holde deg i ro de første to dagene etter skaden, sitte med foten høyt. Nedkjøling gjentas når en kommer hjem og i 20 minutter hver 3.-4. time de første 48 timene. Kuldebehandlingen gjennomføres ved hjelp av kuldepakninger eller rennende vann (ca. 15-20°C) fra springen.

Fra 48 timer - noen dager

Blødningen i vevet har stanset. Målet er nå å gjenvinne normal og smertefri bevegelighet, samt å bli kvitt eventuell hevelse. Et intensivt treningsprogram, gjerne to ganger daglig, som starter med lette tøyninger (bøying opp og ned i ankelleddet) er gunstig. Sykling er en god startøvelse - det gir lett belastning. Dersom du bruker tåklype til å holde foten på plass på pedalen, unngår du overdrevet bruk av ankelleddet. Nedkjøling og bruk av trykkbandasje gjentas etter trening så lenge det er tendens til hevelse. Belastning uten krykker er tillatt. Teip eller ortose (hard støtteinnretning) kan være fornuftig å bruke under trening.

Forskning viser at tidlig innsatt bevegelsestrening og tøyninger påskynder tilhelingen.

Fra noen dager - noen uker

Den beste øvelsen er ledd-sans-trening på balansebrett. Det kan vanligvis starte 1-3 uker etter skaden. Treningen bør gjennomføres i 10 minutter 5 ganger per uke i 10 uker. Stå på et ben på et vippebrett med det andre benet løftet og med rett vinkel i kneleddet, mens armene holdes i kors over brystet. Til å begynne med kan øvelsen være vanskelig nok å klare mens du står på gulvet. For å gjøre det vanskeligere kan du lukke øynene mens du står på gulvet, eller velge å stå barfot på en skumgummimadrass eller et annet ustabilt underlag. Siden kan du trene på vippebrett eller balansebrett. Da kan denne øvelsen gjøres lettere eller vanskeligere ved henholdsvis å velge mykere og hardere underlag. Ellers gange og senere jogging rett frem. Etter hvert kan du begynne å foreta retningsforandringer og den aktuelle idretten etterliknes. Teip eller ortose (støtteinnretning) brukes i risikosituasjoner.

Tilbake til konkurranse

Full smertefri bevegelighet oppnås ofte innen få uker. Tap av muskelstyrke kan trolig unngås helt ved tidlig trening. Det kan ta inntil 10 uker å gjenvinne tap av leddsans. Det vil i mellomtiden være lettere å pådra seg nye skader, fordi du er mindre oppmerksom på hvilken stilling du har ankelen i. Tilheling av skadet leddbånd kan ta opptil et halvt år. Faren for å skade seg på nytt er betydelig de første 12 månedene. Ortose eller teip kan til en viss grad beskytte i den utsatte perioden.

Ikke-idrettsutøvere

Behandlingsprinsippene er de samme. RICE-behandling i akuttfasen og tidlig mobilisering med ortose er trolig den beste behandlingen.

Forebyggende behandling

Teip eller ortose anbefales brukt i 6-12 måneder etter akutt ankelskade. Virkningen skjer trolig gjennom stimulering av leddsans. Den rene mekaniske støtten betyr trolig mindre.

Forrige side Neste side