Hopp til innhold
NHI.no
Annonse

Kan styrkes av vonde barndomsopplevelser: Resiliens

- At barna takler slike opplevelser godt, er ikke et personlighetstrekk, det er en for enkel forklaring, mener Boge.

- Men det kan være noen personlighetstrekk i god kombinasjon med omgivelsene.

Annonse

Borge ønsker å rette oppmerksomheten mot barna som klarer seg på tross av negative opplevelser, fordi: Hvorfor er det noen barn som viser effektiv og vellykket tilpasning tross kriser - og hva kan man lære av det?

- Spørsmålet er jo hvorfor noen virker mer konstruktive mens andre knekker sammen. Mye av svaret her ligger altså i omgivelsene, som bidrar til å redusere belastningen av en påkjenning, sier hun, og trekker fram begrepet resiliens.

Resiliens betyr god psykososial fungering hos barn til tross for opplevelse av risiko. Det handler om normal fungering under unormale forhold.

Borge er forfatteren bak boka "Resiliens - risiko og sunn utvikling". Resiliens er når barnet viser god adferd etter en potensielt traumatisk hendelse. I boka omtaler hun også det mer kjente begrepet "løvetannbarn".

Hun skriver at det ikke er slik at "løvetannbarna" har spesielle "løvetannegenskaper" som fungerer som et tryllemiddel. Resiliens oppnås via et samarbeid mellom barnets unike egenskaper og miljøets egenskaper. Resiliens avhenger altså ikke av egenskaper hos barnet alene, men også av omgivelsene.

Derfor kan det være nyttig å gunne på hvorfor noen som opplever potensielt traumatiske opplevelser utvikler seg til det bedre, mens andre i samme situasjon gir opp? Hvilke forhold bidrar til en positiv utvikling, tross risikoen?

Hun skriver i sin bok om resiliens at barn er beslutningstakere - de tar valg og har muligheter til å mestre og oppnå selvtillit i mange situasjoner, og fortsetter: "Alternativt har de mulighet til å bli hjelpeløse og motløse og bli oppfattet som håpløse både av andre og seg selv. Ved å sette barna i bedre stand til å takle motgang, kan vi forhindre at mange pådrar seg permanente problemer."

Annonse
Annonse