Informasjon

Kostråd til gravide

Temaside om Korona

Fisk og sjømat

Fisk er en god kilde til mange næringsstoffer, og folk flest anbefales å spise mer fisk. Spis fisk til middag 2-3 ganger i uken, og fisk som pålegg flere ganger i uken. Spis ulike typer fisk. Varier mellom mager og fet fisk.

Gravide kan spise alle typer fisk og skalldyr, bortsett fra:

  • Rakfisk.
  • Selkjøtt.
  • Blåkveite over tre kilo.
  • Ferskvannsfisk av typen: stor gjedde, abbor over 25 cm, ørret over én kilo, røye over én kilo.
  • Ferskvannsfisk fra selvfangst. 
  • Fiskelever og produkter med fiskelever. Gravide bør heller ikke spise påleggene Svolværpostei og Lofotpostei, som inneholder 25 prosent fiskelever.
  • Brunmat i krappe (hvitt krabbekjøtt i klør og skallhus kan trygt spises), fordøyelseskjertelen i kamskjell, nyren i o-skjell.
  • Eksotisk fisk: hai, sverdfisk, skater og fersk tunfisk (tunfisk på boks er derimot helt trygt).

En del havner og fjorder langs norskekysten er spesielt forurenset. I disse områdene gir Mattilsynet egne kostholdsråd og legger ned omsetningsforbud for fisk og skalldyr. Disse særskilte rådene - som alltid er oppdaterte - er spesielt viktig å følge for gravide. Fisk og sjømat du kjøper i butikken eller spiser på restaurant, skal være trygge.

Bearbeidede fiskeprodukter

Også bearbeidede fiskeprodukter er en viktig kilde til flere næringsstoffer. Varmebehandlede fiskeprodukter bør serveres rykende varme. Følg de generelle rådene for matlaging lenger ned. Gravet eller røkt fisk, for eksempel røkelaks, bør inntas ferskest mulig.

Sushi

Gravide kan spise sushi laget av rå, fersk marin fisk, men bør unngå produktene listet over. Gravide bør for eksempel unngå å spise sushi med tunfiskfilet.

Når du lager sushi selv: Villfisk fanget i sjøen kan inneholde parasitter (”kveis”). Villfisk fra sjøen som skal spises rå eller nesten rå, bør derfor fryses før bruk for å drepe eventuelle parasitter (gjelder ikke oppdrettslaks/ørret – annen oppdrettsfisk). Fisken bør fryses til en indre temperatur på -20°C eller lavere i minst 24 timer.

Påleggsild

Gravide kan spise påleggsild. Når du lager påleggsild selv: Husk å fryse ned fisken før bruk for å drepe eventuelle parasitter (se rådet for sushi over).

Forrige side Neste side