Assistert selvmord - flere tilfeller knyttet til lærevansker og autisme
Faktorer knyttet til lærevansker og autisme har ført til at flere mennesker har bedt om, og fått innvilget assistert selvmord i Nederland. Forfatterne bak en ny studie om temaet mener at det er behov for en større etisk diskusjon og individuelle støttetiltak.

Av:
Merethe Kvam, journalist.
Sist oppdatert:
31. juli 2023
Artikkelen er mer enn to år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Dette ifølge en studie som ble utført av forskere ved Kingston University i London og publisert i BJ Psych Open i mai 20231.
Studien fant at flere mennesker med lærevansker og autismespekterforstyrrelser i Nederland valgte å dø ved assistert selvmord. Årsakene som ble oppgitt, var blant annet at de følte at de ikke klarte å håndtere verden, endringer rundt seg, eller fordi de strevde med å få venner.
Assistert selvmord
Assistert selvmord innebærer at personer søker om å få hjelp til å begå selvmord. Enten ved at en lege gir/administerer en dødelig dose medisin, eller ved at en lege gir pasienten en dødelig dose av et legemiddel og at pasienten selv administrerer dette.
I perioden 2012-2021 var det nesten 60 000 tilfeller med assistert selvmord i Nederland. Mer enn 900 av pasienthistoriene knyttet til disse er tilgjengelig i søkbare databaser.
Å dø på denne måten er lovlig i Nederland så lenge seks bestemte kriterier er oppfylt. En av disse er at pasientens lidelser er uutholdelige og uten utsikter til bedring.
Ville finne hovedårsaken
Forskerne bak den aktuelle studien ønsket å finne ut mer om situasjoner der mennesker med lærevansker eller autismespekterforstyrrelser hadde fått innvilget assistert selvmord. De ville også finne ut hva som var hovedårsak til lidelsen som gjorde at de ba om dette.
De fant 39 tilfeller som involverte personer med lærevansker eller autismespekterforstyrrelser. Noen hadde begge deler. Av disse var 19 menn og 20 kvinner, og 18 av de 39 var under 50 år.
Angst og ensomhet
De fleste tok dette valget på grunn av faktorer som var knyttet til lærevanskene eller autismespekterforstyrrelsene. Dette inkluderte angst, ensomhet og en følelse av å ikke høre til noe sted.
Hos åtte av de 39 var valget utelukkende knyttet til lærevansker eller autismespekterforstyrrelsen. Dette ved at de ikke følte at de håndterte verden eller endringer rundt dem, og at de strevde med å få venner og knytte bånd til andre mennesker.
Behov for en større debatt
Forskerne mener at funnene belyser et behov for en internasjonal filosofisk og etisk debatt rundt kriterier for assistert selvmord og hvordan henvendelser fra slike sårbare grupper skal håndteres.
Åtte av de 39 sa at tilstanden deres gjorde det vanskelig å håndtere ikke-dødelige sykdommer og svekkelse. Like mange sa at tilstanden kombinert med psykiske problemer som angst og ensomhet var årsaker til at de ville dø.
Av de 39 tilfellene var ensomhet listet som en av årsakene til at de ville dø i 77 prosent av tilfellene, avhengighet av andre i 62 prosent av tilfellene, mangel på resiliens og strategier til å håndtere verden og hverdagen i 56 prosent av tilfellene, og mangel på fleksibilitet og problemer med å tilpasse seg endring i 44 prosent av tilfellene.
- Trengte å føle at de hørte til
I en tredjedel av tilfellene noterte legene som vurderte de seks kriteriene, at lærevansker eller autismespekterforstyrrelser ikke kunne behandles, og at dette var den viktigste årsaken til at de vurderte at det ikke var utsikter til bedring hos de aktuelle pasientene. Og at assistert selvmord derfor var den eneste muligheten for pasienten.
Forfatterne etterspør en større debatt om etikken knyttet til å håndtere henvendelser fra sårbare grupper. Men de påpeker også at dette viser hvor viktig det er å investere i individuelle støttetiltak rundt omkring i verden.
- Det disse menneskene trengte var et samfunn der de følte at de hørte til, med mennesker rundt seg som ikke bare aksepterte og la til rette for dem, men fikk dem til å føle seg velkommen med sin unike måte å være på, sier hovedforfatter Irene Tuffrey-Wjne i en pressemelding om studien2.
- Tuffrey-Wjne I, Curfs L, Hollins S, Finley I. Euthanasia and physician-assisted suicide in people with intellectual disabilities and/or autism spectrum disorders: investigation of 39 Dutch case reports (2012–2021). BJ Psych Open 2023. www.cambridge.org
- Kingston University London: Factors associated with learning disabilities and autism led to requests for euthanasia and assisted suicide in the Netherlands, Kingston University study finds www.kingston.ac.uk