Fluorforgiftning: Hva skjer ved inntak av store mengder fluor?
Det er sjelden at et høyt fluorinntak fører til forgiftning med fluor. Ofte kan magebesvær knyttet til for eksempel stort inntak av fluortabletter, skyldes et av hjelpestoffene i fluortablettene, nemlig sorbitol. Sorbitol i høye doser gir gjerne kvalme, brekninger og diaré uten at det dermed kan sies å være giftig.
Giftinformasjonssentralen definerer at inntak på over 5 mg fluorid per kg kroppsvekt må til for at det skal kunne oppstå forgiftning. Dette tilsier at et barn på 30 kg må innta 150 mg fluorid, med andre ord en hel tube tannkrem med høyeste innhold av fluor. Vi bruker vanligvis absolutte mål når vi vurderer barn under 5 år. Vi sier da at inntak under 25 mg fluorid er uproblematisk, mens doser i størrelsesordenen 25-100 mg kan gi plager. Er dosen høyere enn 100 mg for et barn under 5 år, bør barnet tilses av lege og eventuelt legges inn på sykehus.
Den mest alvorlige skadevirkningen av fluor er at det påvirker mineralinnholdet i kroppsvæskene, og da særlig kalsium. Fluor binder seg til kalsium, slik at mengden tilgjengelig kalsium i kroppen blir lav. Det kan i sjeldne tilfeller gi problemer som pustebesvær og rytmeforstyrrelser i hjertet. Ellers kan fluor gjøre miljøet i magesekken surere enn vanlig, noe som kan medføre magesår.
Dette dokumentet er basert på det profesjonelle dokumentet Fluorforgiftning . Referanselisten for dette dokumentet vises nedenfor
- Giftinformasjonen. Fluorid til kariesprofylakse - behandlingsanbefaling ved forgiftning. Sist revidert oktober 2020. http://www.helsebiblioteket.no/forgiftninger/legemidler/fluorid-til-kariesprofylakse-behandlingsanbefaling-ved-forgiftning
- Jha SK, Singh RK, Damodaran T, Mishra VK, Sharma DK, Rai D. Fluoride in groundwater: toxicological exposure and remedies. J Toxicol Environ Health B Crit Rev. 2013. 16(1):52-66.
- Lewis S Nelson, Robert S. Hoffman, Mary Ann Howland, et al. Goldfrank's Toxicologic Emergencies, Eleventh Edition, chapter 104. ISBN-10: 1259859614, ISBN-13: 978-1259859618: McGraw-Hill Education; April 11, 2019