Hopp til innhold
NHI.no
Annonse

Juridiske og etiske vurderinger

En frivillig lege (eventuelt sykepleier eller annen helsearbeider) som gir assistanse, etablerer et lege-pasient forhold med de forpliktelser og den ansvarsrisiko som følger med et slikt forhold. Ansvar bestemmes vanligvis ut fra loven til det landet som flyet er registrert i, men loven i det landet der hendelsen forekommer eller det landet de involverte partene kommer fra, kan også bli anvendt.

Annonse

I USA beskytter the Aviation Medical Assistance Act ("Good Samaritan") passasjerer som yter medisinsk hjelp, fra ansvar, unntatt i tilfeller der det foreligger grove forsømmelser eller bevisst feilbehandling. Utenfor USA reguleres dette med offentlige og private internasjonale lover, og med nasjonale lover.

En medisinsk kompetent person som hjelper til under en akuttmedisinsk hendelse ombord i et fly, løper en svært liten juridisk risiko.

Uansett lovverk føler de fleste leger en etisk plikt til å hjelpe, blant annet i mange europeiske land forventes det at leger følger disse etiske forpliktelsene om å hjelpe.

Den som hjelper, må vurdere om han/hun er tilstrekkelig kapabel til å yte hjelp. Inntak av alkohol kan gjøre vedkommende uegnet til å hjelpe.

Medisinsk personell som hjelper til under flygninger, blir bedt om å oppgi navnet sitt. Det er for flyselskapets rapport, og for at flyselskapet skal kunne kontakte vedkommende som vitne dersom det blir behov. Av samme grunn bør den involverte legen/helsepersonell for egen del nedtegne/dokumentere hendelsen: hvilke symptomer, kliniske funn, behandling gitt.

Taushetsplikt gjelder også for slike hendelser, og hendelsen bør ikke diskuteres eller fortelles til tredjepart (eks. media) uten tillatelse fra pasienten.

Dette dokumentet er basert på det profesjonelle dokumentet Akuttmedisin ombord i fly . Referanselisten for dette dokumentet vises nedenfor

  1. Martin-Gill C, Doyle TJ, Yealy DM. In-flight medical emergencies: a review. JAMA. 2018;320(24):2580-2590. PMID: 30575886 PubMed
  2. Hu JS, Smith JK. In-flight Medical Emergencies. Am Fam Physician. 2021;103(9):547-552. PubMed
  3. Kim JH, Choi-Kwon S, Park YH. Comparison of inflight first aid performed by cabin crew members and medical volunteers. J Travel Med. 2017;24(2):1–6. PMID: 28395095 PubMed
  4. Peterson DC, Martin-Gill C, Guyette FX, et al. Outcomes of medical emergencies on commercial airline flights. N Engl J Med. 2013;368(22):2075-2083. PubMed
  5. Kim JH, Choi-Kwon S, Park YH. Comparison of inflight first aid performed by cabin crew members and medical volunteers. J Travel Med. 2017;24(2). PMID: 28395095. PubMed
  6. International Air Transport Association. Annual Review 2018. Accessed June 23, 2018. www.iata.org
  7. Schreijer AJ, Hoylaerts MF, Meijers JC, et al. Explanations for coagulation activation after air travel. J Thromb Haemost. 2010;8(5):971-978. PubMed
  8. Chee YL, Watson HG. Air travel and thrombosis. Br J Haematol. 2005;130(5):671-680. PubMed
  9. Dahlbak Jacobsen L. Er det en lege ombord?. Tidsskr Nor Legeforen, 26. juni 2018 . doi:10.4045/tidsskr.18.0492 DOI
  10. Wong M. Doctor in the sky: medico-legal issues during in-flight emergencies. Med Law Int. 2017;17(1–2):65–98. journals.sagepub.com
  11. Nable JV, Tupe CL, Gehle BD, Brady WJ. In-flight medical emergencies during commercial travel. N Engl J Med. 2015;373(10):939-945. PubMed
  12. Kodama D, Yanagawa B, Chung J, et al. “Is there a doctor on board?”: Practical recommendations for managing in-flight medical emergencies. CMAJ. 2018;190(8):E217–E222. PMID: 29483330 PubMed
  13. International Air Transport Association. Medical manual. 11th ed. June 2018. www.iata.org
  14. O’Connor RE, Brady W, Brooks SC, et al. Part 10: acute coronary syndromes: 2010 American Heart Association guidelines for cardiopulmonary resuscitation and emergency cardiovascular care. Circulation 2010;122:Suppl 3:S787-S817. PMID: 20956226. PubMed
  15. Jauch EC, Saver JL, Adams HP Jr, et al. Guidelines for the early management of patients with acute ischemic stroke: a guideline for healthcare professionals from the American Heart Association/American Stroke Association. Stroke 2013;44:870-947. Stroke
  16. Baker SP, Brady JE, Shanahan DF, Li G. Aviation-related injury morbidity and mortality: data from U.S. health information systems. Aviat Space Environ Med 2009;80:1001-1005. PubMed
  17. Coker RK, Shiner RJ, Partridge MR. Is air travel safe for those with lung disease? Eur Respir J 2007;30:1057-1063. PubMed
  18. Silverman D, Gendreau M. Medical issues associated with commercial flights. Lancet 2009;373:2067-2077. PubMed
  19. Han Z, To GN, Fu SC, Chao CY, Weng W, Huang Q. Effect of human movement on airborne disease transmission in an airplane cabin: study using numerical modeling and quantitative risk analysis. BMC Infect Dis 2014;14:434-434. PubMed
  20. Morrison LJ, Kierzek G, Diekema DS, et al. 2010 American Heart Association guidelines for cardiopulmonary resuscitation and emergency cardiovascular care science, part 3: ethics. Circulation 2010;122:Suppl 3:S665-S675. www.ahajournals.org
  21. Humphreys S, Deyermond R, Bali I, Stevenson M, Fee JP. The effect of high altitude commercial air travel on oxygen saturation. Anaesthesia 2005;60:458-460. PubMed
Annonse
Annonse