Nyhetsartikkel

Brokkoli - mer enn mat

Å spise mye brokkoli sikrer deg ikke bare viktige næringsstoffer, det kan også forebygge og forsinke kreft, betennelser og styrke immunforsvaret.

[imported]
[imported]

Hopp til innhold

Det finnes mye forskning på de positive effektene du kan få av å spise brokkoli1. Å spise brokkoli kan blant annet redusere risikoen for betennelser og kreft i magen, for prostatakreft og for andre kreftformer. Det kan redusere risikoen for at allerede påvist kreft skal bli mer aggressiv, det har en foryngende effekt på immunforsvaret, og det kan forebygge hjerte- og karsykdommer. Det kan også forebygge eller forsinke utviklingen av HIV, Alzheimers sykdom2, Parkinsons sykdom og for tidlig aldring.

Nær halverer nivået av magesårsbakterie

Klorofyll og sulforafan er blant de gunstige stoffene vi finner mye av i brokkoli. Klorofyll kan beskytte DNA-molekylene i cellene våre mot skader - ved blant annet å absorbere giftige forbindelser og uskadeliggjøre såkalte frie radikaler.

De siste årene er det forsket spesielt mye på glukosinolatet sulforafan. Sulforafan har en gunstig effekt ved blant annet infeksjoner med Helicobacter pylori ("magesårsbakterien"). I en studie der halvparten av deltagerne spiste brokkolispirer daglig, fikk denne gruppen redusert nivået av mengden antigener med H. pylori med mer enn 40 prosent. Mengden antigener er et spesifikt mål for tilstedeværelsen av H. pylori og måles i avføring. Åtte uker etter at deltagerne i studien sluttet å spise brokkoli daglig, var nivåene tilbake til normalen. Helicobacter pylori er en bakterie som kan forårsake magesår og medvirke til utvikling av magekreft og tette blodårer.