Informasjon

Vitaminer

Et vitamin er en organisk forbindelse som trengs i små mengder for at menneskets stoffskifte skal fungere normalt og som ikke kan produseres av kroppens celler.

Mangel på vitaminer i kosten kan føre til svikt i viktige stoffskiftefunksjoner.

Vitaminer er viktige næringsstoffer for kroppen. De har ulik oppbygning og vil derfor ha ulik funksjon og virkning. Vitamin B og C er vannløselige, mens vitamin A, D, E og K er fettløslige. Dette gjør at de vil oppføre seg ulikt når de blir tatt opp i kroppen.

De fettløselige vitaminene lagres i kroppen. Dette betyr at man ikke trenger å få i seg disse vitaminene så ofte. Faren er at muligheten for overdosering er til stede.

Vannløselige vitaminer lagres ikke i kroppen på samme måte. Dette er stoffer som skilles raskt ut, og faren for overdosering med disse stoffene er liten. Ulempen er at man trenger en jevn tilførsel, helst daglig.

vitaminer og mineraler
Animasjon om vitaminer og mineraler

Hvorfor trenger vi vitaminer?

Med unntak av vitamin A og K produserer ikke menneskekroppen vitaminer selv. Vitamin K kan dannes av naturlige bakterier i tarmen, og vitamin D kan lages i huden ved hjelp av sollys. (Det dannes også små mengder vitamin B1 og B3 i kroppen.) Vi vil likevel oftest ha behov for tilskudd av disse vitaminene. Gjennom høst- og vintermørke får vi lite hjelp av solen til å danne D-vitamin i huden. Det vil si at vi må tilføre vitaminer gjennom kosten vår. Vi kaller derfor vitaminer for essensielle næringstoffer.

Når vi spiser mat som inneholder disse næringsstoffene, vil de bli tatt opp fra tarmen og videre over i blodet. Blodet transporterer stoffene rundt til de ulike organene hvor de skal virke. Dette varierer fra vitamin til vitamin. Noen vitaminer fraktes fritt i blodet, mens andre trenger spesielle transportstoffer. Felles for deres funksjon er at de er viktige brikker i kroppens vedlikeholds og oppbyggnings prosesser. Nedenfor er det satt opp en liste over prosesser som er avhengig av vitaminer for å fungere som de skal:

  • Oppbyggging og vedlikehold i muskler, skjelett, slimhinner, hud ol.
  • Nedbrytning av karbohydrater (sukker), proteiner og fett
  • Dannelse av koagulasjonsfaktorer, slik at blodet har evne til å koagulere (levring)
  • Opprettholde viktige faktorer i immunsystemet, slik at vi står godt rustet mot infeksjoner
  • Regulering og avlesing av gener
  • Vedlikehold av mørkesyn
  • Regulering av hva som tas opp fra tarmen, f.eks. jern

Hvordan får jeg i meg nok vitaminer?

Den beste oppskriften på dette er å spise sundt og allsidig. Med dette menes god norsk mat med rikelig innslag av frukt og grønnsaker.

Er du likevel i tvil om du får i deg nok vitaminer, finnes det i dag en rekke kosttilskudd å få kjøpt. For folk flest vil et multivitaminprodukt være tilstrekkelig for å være på den sikre siden.

Hva skjer dersom vi spiser for lite vitaminer?

Personer som spiser ensidig eller usunt, vil risikere å få i seg for lite vitaminer. Hvordan dette gir seg utslag vil variere, alt etter hvilke(t) vitaminer man snakker om. Generelt kan vi si at ved mangel på et vitamin vil man få mangelsymptom svarende til det vitaminets funksjon. Eksempler på dette kan være redusert mørkesyn ved vitamin A-mangel, og dårlig blodlevring ved vitamin K-mangel. I vestlige land er slike mangelstistander sjelden, men i utviklingslandene ser man fortsatt mange mangelsykdommer.