Informasjon

Forebygg nakke- og skuldersmerter

Temaside om Korona

Dynamiske øvelser

Du kan også gjøre dynamiske øvelser (bevegelsesøvelser), blant annet disse:

  • Skulderrulling: Sett fingertuppene på høyre hånd på høyre skulder og fingertuppene på venstre hånd på venstre skulder. Før albuene sammen ved brystet og løft dem samlet oppover til ansiktet. Ta dem litt fra hverandre og deretter lenger opp og ut til sidene. Roter 3-8 ganger i hver retning (forover og bakover). Få bevegelsene så store du kan uten at du blir altfor anspent. Når du er ferdig, slapper du av i skuldrene og lar armene henge rett ned.
  • Hoderulling: Begynn med å se ned mot venstre. Rull hodet rolig i en halvsirkel mot høyre mens du hele tiden holder blikket festet nedover. Rull deretter rolig bakover slik at du får en hel sirkel. Du vil kjenne at det tar på musklene både bak og på sidene av nakken. Rull deretter motsatt vei, altså start med å se ned mot høyre, og rull mot venstre. Gjenta 3-8 ganger i hver retning.

Gjør det til en vane å ta noen minutters pause fra arbeidet for å gjøre noen av disse øvelsene, gjerne et par ganger om dagen.

Smerter i nakkemuskulaturen kan reduseres betydelig dersom du trener de riktige styrkeøvelsene. Les mer om hvilke øvelser du bør gjøre i denne artikkelen.

Forrige side Neste side