Skjult mobbing - indirekte aggresjon: Under radaren
Hva kan man gjøre dersom man har et klassemiljø der indirekte aggresjon er i ferd med å bli vanlig?
- Dette er den vanskeligste typen mobbing å jobbe med. Det går litt under radaren til læreren. Ikke alle barn ser det heller. Olweus mobbeprogram (et av de mest kjente og effektive mobbeprogrammene) er stort og består av mange tiltak. Et av klasseromstiltakene er et rollespill. Her kan man for eksempel lage roller og velge en scene der noen blir valgt eller ikke valgt, invitert eller ikke invitert. Deretter spør man elevene om hvordan de opplevde rollene, for så å bytte roller. De som ser på kan komme med forslag til hva som kan gjøres annerledes. Dette tydeliggjør også de ulike rollene, de aktive, ofrene og tilskuerne. Det er viktig at flere får kjenne på hvor vanskelig det er å føle seg utenfor. En annen skolebasert tilnæring kan brukes av lærere ved gruppearbeid. Det er alltid noen i en gruppe som er veldig flinke og som gjerne vil presentere. Da er det viktig at lærerne understreker at alle i gruppen skal kunne fremføre resultatet. Lærerne kan plukke ut de som trenger positiv oppmerksomhet. Disse elevene vil blomstre når de får en slik rolle. Mye av arbeidet som gjøres for å hindre mobbing, er å øke empatien med de som er utsatt for det. Veldig mange barn våkner når de selv opplever å bli utestengt i rollespill. Som voksen er er det viktig at du gir uttrykk for at du ser hva barna gjør, og er klar på at det ikke er akseptabelt. Noen ganger er det nok å si at jeg ser hva du gjør, og at det vil få konsekvenser - som samtale med kontaktlærer og rektor, og innkalling av foreldrene. Det verste som kan skje, er at noen sier fra igjen og igjen, men at ingen gjør noe, sier Bendixen.