Hopp til innhold
NHI.no
Annonse
Intervju

- Tror kontaktlegeordningen fungerer dårlig

- Min erfaring er at kontaktlegeordningen fungerer dårlig. Men pasientene har behov for noen som kan koordinere behandlingsforløpene for dem, sier Pasient- og brukerombud Anne-Lise Kristensen.

Pasient- og brukerombud for Oslo og Akershus, Anne-Lise Kristensen
Anne-Lise Kristensen, Pasient- og brukerombud for Oslo og Akershus. Foto: Moment studio.

Av:

Merethe Kvam, journalist.

Sist oppdatert:

15. okt. 2018

Artikkelen er mer enn to år gammel og kan inneholde utdatert informasjon

Anne-Lise Kristensen, som er pasient- og brukerombud for Oslo og Akershus, tror heller ikke at ordningen på sikt vil fungere bedre.

- Tidligere hadde vi en ordning som het pasientansvarlig lege. Den ordningen fikk sykehusene aldri til, og ordningen ble avsluttet. Nå har den samme ordningen dukket opp med nytt navn. Noen steder fungerer det bra. Andre steder kjenner verken ansatte eller pasienter til ordningen. Det må være helsetjenesten som tilbyr kontaktlegeordningen, sier Kristensen.

Annonse

Burde etablert et smalere tilbud

Bakgrunnen for kontaktlegeordningen er lovbestemmelser gjeldende fra september 2016. Disse medfører at pasienter med en alvorlig sykdom, skade eller lidelse som har behov for behandling eller oppfølging av spesialisthelsetjenesten av en viss varighet, har rett til å få oppnevnt kontaktlege i spesialisthelsetjenesten.

Her kan du lese mer om kontaktlegeordningen.

- Min oppfatning er at man har etablert en ordning som er for vid. Det gjør at den fungerer dårlig. Dersom man hadde etablert et smalere tilbud, ville man kanskje lykkes. Som ombud har jeg etterlyst en slik ordning i mange år. Dersom flere pasienter i tillegg fikk forløpskoordinatorer, slik man allerede har ved kreft, vil dette sikre dem bedre oppfølging enn det de får i dag, sier Kristensen.

For ambisiøs

Kontaktlegeordningen i seg selv høres flott ut, ifølge Kristensen.

- Men jeg tror det blir for vanskelig. Vi snakker med mange forskjellige sykehus. Alle rapporterer at de har rutiner for dette, men når jeg er ute på sykehusene og spør hvordan kontaktlegeordningen fungerer i praksis, møter jeg ofte latter. Jeg har tenkt mye på dette, og tror kanskje ordningen er for ambisiøs. Sykehusene ønsker å få det til, men de klarer det ikke, sier Kristensen.

Les også: Har kjempet i ett år for å få tildelt kontaktlege

- Har dere opplevd å få flere klager fra pasienter som ikke har fått oppnevnt kontaktlege?

- Nei. Vi får klager fra pasienter som etterspør informasjon og som ikke har noen å snakke med, eller ikke har noen å henvende seg til med spørsmål om behandlingsforløp. Da spør vi om de har fått tildelt kontaktlege. Det kjenner de ikke til - de vet ikke hva en kontaktlege er. Dette er akkurat de samme erfaringene vi gjorde oss, da man hadde pasientansvarlig lege, sier Kristensen.

Les også: -Ahus: - Slåmot sin kritikk er forståelig

Annonse
Annonse