Hopp til innhold
NHI.no
Annonse
Informasjon

Forstå angst - og hvordan du kan mestre den

Effektive mestringsstrategier ved angst inkluderer å forstå hva angst er, og teknikker for å fordrive den. I denne artikkelen får du gode råd om begge deler.

Illustrasjonsfoto av kvinne som sitter sammenkrøpet på gulvet i et grått rom. Ment å symbolisere angst.
Skal vi overleve trenger vi alle litt angst, den hindrer oss fra å gjøre mye dumt. Uberettiget angst er derimot uten hensikt, og den bør man øve av seg. Illustrasjonsfoto: Colourbox

Sist oppdatert:

23. apr. 2024

For mye angst forringer livet, men uten angst blir livet kort. Dette dokumentet dreier seg om når den beskyttende angsten overdriver, og hva man kan gjøre for å oppnå en god og balansert angst. Det er lettere å leve med angsten om man forstår den. Se på overdreven angst som et barn som trenger rettledning, og vis den en bedre vei.

Annonse

Hva er angst

Mange psykiske lidelser handler om sterke følelser som kommer ut av kontroll. Dette kan da gå ut over trivsel, forholdet til andre mennesker og hvordan vi håndterer arbeidslivet. Angst er en slik, sterk følelse.

Angsten er en naturlig del av oss, og den er knyttet til visse automatiske kroppslige reaksjonsmønster. Den mest kjente av disse er kanskje sloss, røm eller stå helt stille -responsen ("fight, flight or freeze") som er våre automatiske reaksjoner ved fare. Står vi ovenfor fare blir vi som regel enten sint/aggresiv eller redd (stivner eller flykter). Andre kjente normale kroppslige reaksjonsmønstre er besvimelse når man ser blod, latter ved glede og endret adferd ved forelskelse.

Det er også normalt å bekymre seg for dem som er viktigst for oss (familen, flokken vår). Om slike bekymringer kommer ut av kontroll opplever man ofte en altoverskyggende (generalisert) angst.

Ved angst har man innbilte trusler. Da er det vanlig å flykte vekk fra trusselen ved å trekke seg ut fra sosiale aktiviteter. Det typiske er at man utvikler negative tanker om verden og seg selv, slutter å være ute, slutter å trene og slutter å ta kontakt med andre mennesker og med de man er mest glad i.

Spørsmål du kan stille deg selv:

  • Hva tenker du om dette? Gir dette mening i din situasjon?
  • Hva har du opplevd av sosial tilbaketrekking? Hvilke aktiviteter har du gitt opp?
  • Hvilke sosiale aktiviteter kunne du ønske å ta opp igjen?
  • Kan du gjøre noe konkret og hyggelig sammen med de du bekymrer deg for i stedet for å bekymre deg for dem?

Hvorfor har vi angst / frykt?

Angst og sterke følelser ble utviklet for mer enn hundretusen år siden. Den gangen var det mye å være redd for. I det miljøet var angstreaksjoner og instinktive kroppslige aktiveringsprogram en nødvendighet for å overleve. Angsten gjorde det mulig for oss å overleve i dramatiske møter med dyr og andre menneskestammer. Angsten har alltid hatt som formål å beskytte oss, klarer du å akseptere og være takknemlig for formålet til angsten? Når angsten oppstår i situasjoner der du egentlig ikke er i fare, er det fordi angsten har lest sitasjonen feil - den gir deg signaler om fare der alt er trygt. 

Annonse

Prøv å forstå angsten og ikke kjemp mot den - angsten er en viktig del av deg, og en kamp mot deg selv er du dømt til å tape!

Spørsmål du kan stille deg selv:

  • Hva tenker du om dette? Gir det noe mening i din situasjon?
  • Er du villig til å tenke på angsten som et barn eller en venn, en som skal behandles med respekt og nestekjærlighet?
  • Kan du forestille deg at det går an å forklare "angsten" nye sammenhenger og oppdra den på en ny måte?
    • Les videre om du vil se eksempler på dette

Kroppens reaksjonsprogram er ikke oppdatert til tiden vi lever i

Angst hadde et mer forståelig formål for tusener av år siden, da våre forfedre streifet omkring på savannen i Afrika. Tidene har forandret seg, men kroppens instinktive måte å reagere på er den samme. Vårt reaksjonsprogram er fortsatt versjon 1.0!

For de fleste av oss er det mindre behov for angsten i dagens samfunn. Det er lett å forstå angstreaksjoner utløst ved trusler, smerte, høye lyder, eller underlag som svikter. I slike tilfeller vil angsten avta når den angstutløsende situasjonen er avklart.

Uforklarlig og uhensiktsmessig angst er vanskeligere å forstå. Eksempler på dette er angst i situasjoner som bruk av heis, fulle busser eller tette kinosaler. Å falle ut av eller bli skjøvet ut av vennekrets eller familie kan oppleves som en angstfremkallende trussel, og dette er en annen sammenheng som er vanskelig å innse. I slike tilfeller kan angsten misforstå eller feiltolke, og starter unødvendige reaksjoner!

En vanlig situasjon som kan lede til angst er om vi er usikre på om vi (eller de vi er glade i) er et ønsket og stabilt medlem i vår beskyttende gruppe. Det er ikke vanskelig å forstå at en slik situasjon kan utløse angst. Ofte overdriver vi en slik bekymring. Hvis vi tenker over det kan det hende at vi finner ut at dette ikke er en så stor trussel som vi først trodde.

Om vi ikke "hjelper angsten" med å oppklare slike misforståelser vil den kunne vedvare.

Spørsmål du kan stille deg selv:

  • Hva tenker du om dette? Hvem er din(e) beskyttende gruppe(r)? Gir dette noen mening i din situasjon?
  • Kan du gi eksempler på at angst misforstår situasjoner og forårsaker reaksjoner i kroppen?
  • Angsten har som formål å beskytte deg, men kan du trekke fram episoder hvor angsten har utløst kroppslige reaksjoner i situasjoner hvor det er unødvendig?
  • Kan du være enig i at angsten er en normal og nødvendig funksjon, men at den kan overdrive i hvilke situasjoner den varsler fare?
  • Er du klar til å slutte å sloss mot angsten din? Angsten har som formål å hjelpe deg, og den gjør så godt den kan. Ønsker du å "lære opp" angsten slik at den ikke reagerer og plager deg unødvendig?
Annonse

Hva forårsaker angst hos deg?

Bekymring og bekymringsangst er ikke feilfunksjoner, men det kan oppleves slik. Det er lettere å håndtere en angst som man forstår hvorfor oppstår, enn om årsaken er noe mystisk og uklart. I utgangspunktet er angstplagene ganske ofte rimelige og fornuftige reaksjoner på noe liknende man har opplevd, og ikke en merkelig underliggende psykiatrisykdom. Angsten er først en sykdom om man mister kontroll over den.

Spørsmål du kan stille deg selv:

  • Hva tenker du om dette? Gir det noe mening i din situasjon?
  • Har du noen formening om hva som har hendt deg, og som har fått angsten din til å oppstå?

Realitetsorientering - Få kontroll med fantasier

Bekymring og angst drives av fantasi. Fantasier kan vi påvirke, men vi kan ikke fjerne usikkerheten i verden. Den må vi leve med. I noen situasjoner er angst påkrevd, det må vi akseptere. Bekymring for noe vi ikke kan påvirke, reduserer ikke risikoen for det man frykter. Bekymring uten effekt er veldig unyttig.

Spørsmål du kan stille deg selv:

  • Hva tenker du om dette? Gir det noe mening i din situasjon?
  • Har du spesielle bekymringer som stadig vender tilbake?
  • Skiller du fornuftige bekymringer fra dine urealistiske katastrofefantasier?
  • Tror du at bekymring hjelper i den forstand at risikoen for en ulykke blir mindre? Kan du tenke deg tilfeller hvor bekymringen ikke hjelper?
  • Du må ikke stole blint på dine bekymringstanker! De reflekterer ikke nødvendigvis virkeligheten!
  • I de tilfeller hvor bekymringen din ikke har noen funksjon - er du villig til å trene på å gi slipp på bekymringen? Hvordan tenker du at du kan trene på dette?

Angst har bakgrunn i erfaring

Det meste av det vi er redde for har vi lært gjennom livet, og angsterfaring gjør at vi lettere unngår ulykker, vold, smitte, og liknende. Det er god lærdom!

En oppvekst preget av stadige opplevelser av at verden er et uforutsigbart, utrygt sted hvor man må klare seg alene gir andre forutsetninger for angst enn en oppvekst preget av trygghet og trøst. Følelsen av utrygghet er en smertefull lærdom. Vonde hendelser (ulykker, overgrep, mobbing eller et uforutsigbart miljø) og manglende støtte og trøst etter angstpregede opplevelser øker risikoen for en stadig økende angstspiral.

Annonse

De fleste psykiske plager i form av angst eller depresjon kan forstås i lys av de vanskene personen har møtt gjennom livet. Det kan ikke utelukkes at noen er engstelige av natur, men det er vanskelig å bevise at angsten skyldes medfødte forhold og ikke opplevelser fra oppveksten. Allerede som ufødt barn forberedes vi på den verden vi skal møte. Mors angstnivå i svangerskapet oppfattes av fosteret. Er mye angst nødvendig for å overleve i den verden barnet skal ut i? 

Spørsmål du kan stille deg selv:

  • Hva tenker du om dette? Gir det noe mening i din situasjon?

Litt angst hjelper oss til å fungere godt i en gruppe

For lite angst gjør oss dårlig til å oppfatte signaler på potensiell fare. Uten evne til å justere atferden vår til omgivelsene er risikoen for skade og misforståelser mye større. Litt angst er nødvendig om vi skal få justert vår atferd riktig.

Skal vi fungere i en gruppe må vi være i stand til å oppfatte signaler fra andre. En frykt for sosial utestengning er en viktig drivkraft. I menneskehetens barndom kunne feil atferd føre til at man ble utstøtt fra flokken. Alene er vi et lettere bytte. Den gang var det livsfarlig! I dag risikerer man å bli oversett og ignorert. Kan det utløse en liknende angst i vår tid også?

For mye angst eller bekymring fører til lidelse, unngåelse av livsaktiviteter, og det ødelegger vår livskvalitet.

Spørsmål du kan stille deg selv:

  • Hva tenker du om dette? Gir det noe mening i din situasjon?

Skal vi bli kvitt bekymringer må vi forstå deres opphav

For å bry seg og kunne ta seg av seg selv (og andre) må man ha evne til bekymring på riktig nivå. Bekymring og angst er gode utgangspunkt for å hindre fare eller skade - forutsatt at man forstår årsaken til angsten og klarer å se når den er berettiget. Utløser en situasjon "angstknappen" uten at man vet hvorfor, har bekymringen ingen verdi. Bekymringen blir bare stående å stange.

Spørsmål du kan stille deg selv:

  • Hva tenker du om dette? Gir det noe mening i din situasjon?

Bekymring og angst er bra når det leder til handlinger som reduserer det man er engstelig for

Å bekymre seg kan være en god måte å vise at man bryr seg. Bekymringer er bare til hjelp om de varer passe lenge og fører til tiltak som reduserer dem.

Er bekymringen den eneste løsningen på problemet, er det en angstlidelse. Sagt på en litt annen måte - bekymringen gir ingen beskyttelse, kun en påminnelse om at noe er farlig. Denne vedvarende påminnelsen opprettholder angsten, den bidrar ikke med tiltak som kan dempe frykten. Dette blir som en varsellampe som blinker og blinker uten stans. Det er veldig stressende.

Resultatet av angst - og særlig angsttypen generalisert angst -  er en kropp i stadig alarmberedskap, hemmet av angstreaksjoner den ikke klarer å håndtere. 

Spørsmål du kan stille deg selv:

  • Hva tenker du om dette? Gir det noe mening i din situasjon?

Oppsummering og veien videre

Nå vet du litt om hvorfor du har angst. Og du har sannsynligvis allerede for lenge siden innsett at overdreven bekymring bare ødelegger for deg. Du skjønner at du må formidle til angsten at det er situasjoner hvor den misforstår, hvor det er bedre for deg om den holder stilt. Angsten vil deg godt, den er villig til å endre seg. Da må instruere angsten i når det er behov for den. Er du klar til å rettlede angsten - vise at du er den voksne, mens angsten er et barn? Jeg håper du svarer ja - da er du klar for siste avsnitt - for det krever en innsats fra deg! 

Angsten er som et barn - den lytter mye mer til det du gjør, enn det du forteller den. Det blir den neste utfordringen.

Det er særlig tre muligheter, men plan A er nok ikke alltid tilgjengelig.  

  • Plan A: Hvis det finnes gode helsearbeidere i rimelig nærhet med utdannelse i angstbehandling bør du og legen drøfte om du skal bli henvist dit. Alt går lettere med god støtte!
  • Plan B: Siste avsnitt i dette informasjonsskrivet er en skisse av et enkelt «angstfordrivningskurs» som du kan gjennomføre, helst i samarbeid med fastlegen din
  • Plan C: Andre gode informasjonsskriv eller nettkurs. Det er mange slike tilgjengelig

Angstfordrivningskurs

BalanseDe fleste frykter og bekymringer kan fordrives med øvelse, men det viktigste er å fordrive angst som hindrer deg fra å ha et fullverdig liv. Illustrasjonsfoto: Colourbox

Formålet med dette kurset er at du skal skjønne mer av angsten din slik at du vil frykte den mindre. Frykter du den mindre blir det lettere for deg å gjøre noe med den. Du trenger å samarbeide med angsten din om dere skal leve godt sammen - formålet er ikke å bli kvitt all angst. Å kaste seg fryktløs inn i en tungt trafikkert gate er ingen god idé... Angsten skal få riktig plass i livet ditt, slik det er nå krever den for stor plass. 

Når du først har lært deg å kjenne igjen formålsløs angst, og hvordan du kan kontrollere den, kan du bruke fremgangsmåten i nye situasjoner om det skulle bli nødvendig.

Minn deg selv på hvorfor du presser deg gjennom angstfordrivningskurset. Du innser at overdreven bekymring bare ødelegger for deg. Du må lære angsten at den misforstår i noen av de situasjonene der den dukker opp, og at den bare ødelegger for deg i disse situasjonene. Dette er ikke noe du kan fortelle angsten, det er noe du må vise den. 

Kroppen gir deg angst fordi den misforstår sitasjoner og tolker dem som mye farligere enn de i virkeligheten er.  Den forsøker å beskytte deg, og det må vi være takknemmelig for.  I de rette situasjonene er angsten uvurderlig. Takk den for at den hjelper deg i mange situasjoner! Kroppen din reagerer i normalt på angst, det er ikke noe galt med den. 

Ta angsten på fanget og forklar at du den neste måneden, minst, skal vise den situasjoner hvor den varsler fare uten at det er nødvendig. Forklar at nå skal dere ut i verden og prøve ut hva som skjer om du ikke tar hensyn til angsten der den misforstår.

Fastlegen din vil følge deg på veien. Ordne med en time til oppfølging der.

Lag en plan for hvilke situasjoner dere (du og angsten) skal trene

  • Lag en liste over slike situasjoner som er vanskelig for deg, og der unødvendig angst pleier å komme. Du så kanskje for deg noen slike situasjoner når du leste "Realitetsorientering - Få kontroll med fantasier"
  • Ordne planen med den vanskeligste situasjonen nederst og den enkleste situasjonen øverst
  • Start forsiktig med den øverste og letteste situasjonen. Kanskje er det slik at du overbeskytter barna dine fordi du er så engstelig for at det skal skje dem noe? Eller at du engster deg for å gå og handle i nærbutikken? La oss bruke sistnevnte som et eksempel

Du skal lære kroppen din at det ikke er farlig å handle i butikken

  1. Start med å gå halvveis til butikken, eller til dit du så vidt kjenner at angsten griper tak i deg. Skriv på et skjema hvor mye angst du kjenner da på en skal fra 0 til 10. Hvis du f. eks. kjenner at angstgraden er sånn midt på treet skriver du 5. Bli da stående til angsten er redusert til f. eks. 3. Ikke la angsten dra deg hjemover før dette skjer. Det er du som bestemmer! Ikke angsten! Du går hjem når DU bestemmer!

    Bravo! Du har tatt ditt første steg på veien mot mindre angst! Angsten lurer nok på hva du gjør, men bare klapp den vennlig på på ryggen! Sakte, men sikkert, vil den forstå.

  2. Neste skritt tar du etter en dag eller to. Gå samme turen. Stopp der du stoppet sist. Hvor mye angst kjenner du nå? Bare 4? Bra! Da går det i riktig retning. Ikke bli skuffet om angsten ikke er mindre. Bare gjenta turen din til du kjenner at angsten er mindre på snustedet ditt. Da har du vist angsten at det er trygt å gå dit. Så snart angsten er blitt mindre ved samme eksponeringsgrad øker du eksponeringen, du går litt nærmere butikken før du stopper opp. Ikke stopp før du kjenner litt mer angst enn ved siste treningstur. Kanskje du nå er på nivå 5 eller 6. Unngå angstnivåer over 7.  På ny blir du stående til angsten slipper seg ned igjen.

  3. Fortsett eksponeringstreningen i nye etapper. Går bort til inngangsdøren uten å gå inn – Gå neste gang inn døren uten å kjøp noe – Gå neste gang til kassa og kjøp en skjokolade eller liknende – Neste gang kjøper flere ting – Så noe innerst i butikken – Siste treningsgang tar du noen ekstra runder i butikken bare for moro skyld! Finn noe nytt og spennende i butikken og premier deg med det! Du har fullført en effektiv læringsterapi mot angst! Kast over ditt neste angstområde på samme måte!

Viktige læringspunkt

  • Husk å skrive notater med angivelse av angstnivået som du drøfter med din lege/hjelper
  • Det er ikke god terapi å presse seg for hardt! Da risikerer du at angsten tar overhånd. Om du rømmer har du vist angsten at det var en grunn til at den slo ut. Dette forsterker angsten. Du trenger å vise angsten at situasjonen er trygg. 
  • Sikkerhetsatferd er små grep vi gjør for å "trøste" oss selv. F.eks. å alltid ha med en venn til butikken eller sette seg ytterst på raden om man er redd for å kaste opp inne på kino. Disse små detaljene tar angsten som et bevis på at det er noe å bekymre seg for. Disse må også viskes ut, men alle grep må gjøres i passe porsjoner. 
  • Angsten kan bli verre i starten, men blir bedre når den endelig forstår at situasjonen ikke er farlig.
  • Hvis angsten ikke roer seg: Drøft dette med fastlegen din. Alt går lettere med riktig hjelp. Kanskje er det behov for medisinering og/eller ev. henvisning til spesialister på angstområdet?

Pasientorganisasjoner

Dette dokumentet er basert på det profesjonelle dokumentet Generalisert angstlidelse . Referanselisten for dette dokumentet vises nedenfor

  1. McLean CP, Asnaani A, Litz BT, Hofmann SG. Gender Differences in Anxiety Disorders: Prevalence, Course of Illness, Comorbidity and Burden of Illness. J Psychiatr Res 2011; 45: 1027–35. pmid:21439576 PubMed
  2. Malt U, Andressen OA, Malt EA, Melle I, Årsland D (red). Lærebok i psykiatri. Oslo: Gyldendal akademisk, 2018.
  3. Bienvenu OJ, Davydow DS, Kendler KS. Psychiatric 'diseases' versus behavioral disorders and degree of genetic influence. Psychol Med. 2011 Jan;41(1):33-40. Epub 2010 May 12. PMID: 20459884. PubMed
  4. American Psychiatric Association. Diagnostic and statistical manual of mental disorders, 5th ed., text revision (DSM-5-TR). Washington, DC: American Psychiatric Publishing; 2022.
  5. Fricchione G. Generalized anxiety disorder. N Engl J Med 2004; 351: 675-82. PubMed
  6. Simon NM, Blacker D, Korbly NB, et al. Hypothyroidism and hyperthyroidism in anxiety disorders revisited: new data and literature review. J Affect Disord 2002; 69: 209-17. PubMed
  7. Dansk retningslinje for behandling av angst hos voksne. Nettside besøkt februar 2024. PS Retningslinjen er gått ut på dato (3 år gammel), men mye av kunnskapen regnes fortsatt som gjeldende. www.sst.dk
  8. Svenske retningslinjer for behandling av angst og depresjon. Nettside besøkt februar 2024. www.socialstyrelsen.se
  9. Aarre TF. En mindre medisinsk psykiatri. Oslo: Universitetsforlaget, 2018. tidsskriftet.no
  10. Hendriks GJ, Oude Voshaar RC, Keijsers GP, et al. Cognitive-behavioural therapy for late-life anxiety disorders: a systematic review and meta-analysis. Acta Psychiatr Scand. 2008;117:403-411. PubMed
  11. Kriz S, Solberg B. Kognitiv atferdsterapi. Norsk barne- og ungdomspsykiatrisk forening, veileder i BUP. Publisert 07. juli 2017. legeforeningen.no
  12. Arnaldi D, Famà F, De Carli F, et al. The Role of the Serotonergic System in REM Sleep Behavior Disorder. Sleep. 2015 Sep 1;38(9):1505-9 PMID.
  13. Nasjonalt senter for søvnmedisin (SOVno) Søvnhygiene - gode råd ved søvnproblemer (Bjorvatn, B). Sist oppdatert 28.02.2023 www.helse-bergen.no
  14. Herring MP, O'Connor PJ, Dishman RK. The effect of exercise training on anxiety symptoms among patients: a systematic review. Arch Intern Med. 2010;170:321-331. PubMed
  15. Stonerock GL, Gupta RP, Blumenthal JA. Is exercise a viable therapy for anxiety? Systematic review of recent literature and critical analysis. Prog Cardiovasc Dis. 2023 May 25:S0033-0620(23)00054-3. PMID: 37244402. PubMed
  16. Jorm AF, Christensen H, Griffiths KM, Parslow RA, Rodgers B, Blewitt KA. Effectiveness of complementary and self-help treatments for anxiety disorders. Med J Aust 2004; 181: S29-46. PMID: 15462640 PubMed
  17. Parslow R, Morgan AJ, Allen NB. Effectiveness of complementary and self-help treatments for anxiety in children and adolescents. Med J Aust 2008; 188: 355-9. pmid:18341460 PubMed
  18. Ravindran AV, da Silva TL. Complementary and alternative therapies as add-on to pharmacotherapy for mood and anxiety disorders: a systematic review. J Affect Disord 2013; 150: 707-19. pmid:23769610 PubMed
  19. Krisanaprakornkit T, Krisanaprakornkit W, Piyavhatkul N, Laopaiboon M. Meditation therapy for anxiety disorders. Cochrane Database Syst Rev. 2006; 1: CD004998. pmid:16437509 PubMed
  20. Robinson J, Biley FC, Dolk H. Therapeutic touch for anxiety disorders. Cochrane Database of Systematic Reviews 2007, Issue 3. Art. No.: CD006240. DOI: 10.1002/14651858.CD006240.pub2. DOI
  21. Miyasaka LS, Atallah ÁN, Soares B. Passiflora for anxiety disorder. Cochrane Database of Systematic Reviews 2007, Issue 1. Art. No.: CD004518. DOI: 10.1002/14651858.CD004518.pub2. DOI
  22. Hoge EA, Bui E, Mete M, et al. Mindfulness-Based Stress Reduction vs Escitalopram for the Treatment of Adults With Anxiety Disorders A Randomized Clinical Trial. JAMA Psychiatry 2022. pmid:36350591 PubMed
  23. DeMartini J, Patel G, Fancher TL. Generalized Anxiety Disorder. Ann Intern Med. 2019 Apr 2;170(7):ITC49-ITC64. PMID: 30934083. PubMed
  24. Bruce SE, Yonkers KA, Otto MW, et al. Influence of psychiatric comorbidity on recovery and recurrence in generalized anxiety disorder, social phobia, and panic disorder: a 12-year prospective study. Am J Psychiatry. 2005 Jun;162(6):1179-87. PMID: 15930067. doi.org
  25. Stein MB, Sareen J. Clinical Practice. Generalized Anxiety Disorder. N Engl J M. 2015; 373:2059-2068. pmid:26580998 PubMed
  26. Covin R, Ouimet AJ, Seeds PM, et al. A meta-analysis of CBT for pathological worry among clients with GAD. J Anxiety Disord. 2008;22:108-116. PubMed
  27. Nordahl HM, Borkovec TD, Hagen R, et al. Metacognitive therapy versus cognitive-behavioural therapy in adults with generalised anxiety disorder. BJPsych Open 2018; 4: 393-400. pmid:30294448 PubMed
  28. Olthuis JV, Watt MC, Bailey K, et al. Therapist-supported internet cognitive behavioural therapy for anxiety disorders in adults. Cochrane Database Syst Rev. 2016;(3):CD011565. Cochrane (DOI)
  29. Slee A, Nazareth I, Bondaronek P et al. Pharmacological treatments for generalised anxiety disorder: a systematic review and network meta-analysis. Lancet 2019; S0140-6736: 31793-8. pmid:30712879 PubMed
Annonse
Annonse