Mobbing, veiviser: Hva kan du/dere gjøre selv?
- Det finnes ingen enkel løsning på hvordan en skal håndtere mobbing
- Siden tilstanden er gjentakende, bør alle mobbehendelser meldes fra om, om igjen og om igjen inntil mobbingen stanser. Det er ingen grunn til å akseptere mobbing
- Det er ikke mobbeofferets skyld. Uansett hva mobberen sier eller gjør, er det ingen grunn til å skjemmes over hvem du er og hva du føler. Det er mobberen som er problemet, ikke du
- Se på mobberen som en ulykkelig, frustrert person som ønsker å få kontroll over dine følelser for at du skal få det like ille som han/henne. Ikke gi vedkommende den tilfredsstillelsen
- Slett alle digitale meldinger fra mobberen, ta pause fra mobiltelefonen eller datamaskinen
- Vær stolt over den du er
- Finn måter å lindre stresset på som mobbingen forårsaker og som gir deg gleder, f.eks. idrett, fysisk aktivitet, delta i sosiale aktiviteter der mobberen ikke er, prøv meditering, muskelavslappende øvelser, pusteøvelser
- Snakk med mennesker som kan oppmuntre og støtte deg. Søk kontakt med gode venner
- Del dine følelser om mobbingen med venner, foreldre, lærer, trener, rådgiver. Å kunne fortelle om det du opplever, kan ha stor betydning for hva du føler, selv om det ikke endrer situasjonen
Annonse
Dette dokumentet er basert på det profesjonelle dokumentet Mobbing av barn . Referanselisten for dette dokumentet vises nedenfor
Referanser
- Stephens MM, Cook-Fasano HT, Sibbaluca K. Childhood Bullying: Implications for Physicians. Am Fam Physician. 2018;97(3):187-192. PubMed
- Buxton D, Potter MP, Bostic JQ. Coping strategies for child bully-victims. Pediatr Ann. 2013;42(4):57-61. PubMed
- Olweus D. School bullying: development and some important challenges. Annu Rev Clin Psychol. 2013;9:751-780. PubMed
- Utdanningsdirektoratet. Elevundersøkelsen 2020 – nasjonale tall for mobbing og arbeidsro. Sist endret 28.01.2021. www.udir.no
- Kvarme LG, Monsen KA, Eboh WO. Evidence-based solution-focused care for school-age children experiencing cyberbullying: using the Omaha System to guide and document psychiatric nursing interventions. J Psychosoc Nurs Ment Health Serv. 2014;52(3):34-41. PubMed
- Modecki KL, Minchin J, Harbaugh AG, Guerra NG, Runions KC. Bullying prevalence across contexts: a meta-analysis measuring cyber and traditional bullying. J Adolesc Health. 2014;55(5):602-611. PubMed
- Klein DA, Myhre KK, Ahrendt DM. Bullying among adolescents: a challenge in primary care. Am Fam Physician. 2013;88(2):87-92. PubMed
- Dobry Y, Braquehais MD, Sher L. Bullying, psychiatric pathology and suicidal behavior. Int J Adolesc Med Health. 2013;25(3):295-299. PubMed
- Wolke D, Lereya ST. Long-term effects of bullying. Arch Dis Child. 2015;100(9):879-885. PubMed
- Pattishall AE, Ellen SB, Spector ND. Bullying, adverse childhood experiences and use of texting to promote behavior change. Curr Opin Pediatr. 2013;25(6):748-754. PubMed
- Juvonen J, Graham S. Bullying in schools: the power of bullies and the plight of victims. Annu Rev Psychol. 2014;65:159-185. PubMed
- Hamm MP, Newton AS, Chisholm A, et al. Prevalence and effect of cyberbullying on children and young people: a scoping review of social media studies. JAMA Pediatr. 2015;169(8):770-777. PubMed
- Shetgiri R. Bullying and victimization among children. Adv Pediatr. 2013;60(1):33-51. PubMed
- Aboujaoude E, Savage MW, Starcevic V, Salame WO. Cyberbullying: Review of an Old Problem Gone Viral. J Adolesc Health. 2015;57(1):10-18. PubMed
- Olweus D, Limber S, Mihalic SF. Bullying prevention program. Boulder, Colo.: Center for the Study and Prevention of Violence, Institute of Behavioral Science, University of Colorado at Boulder, 1999.
- Sourander A, Jensen P, Rönning JA, et al. What is the early adulthood outcome of boys who bully or are bullied in childhood? The Finnish "From a Boy to a Man" study. Pediatrics 2007; 120: 397-404. Pediatrics
- Kann L, McManus T, Harris WA, et al. Youth Risk Behavior Surveillance - United States, 2015. MMWR Surveill Summ. 2016;65(6):1-174. Published 2016 Jun 10. PMID: 27280474 PubMed