Hopp til innhold
NHI.no
Annonse

Barnefattigdom

- Barnefattigdommen har økt fra 1996, men dette er faglig vanskelig - hva skal kalles fattigdom? I Norge er det sjelden at man ikke kan spise seg mett, men likevel er det alvorlig at barn ikke kan være med på aktiviteter på lik linje med andre, sier Renolen.

Annonse

- Barn av innvandrere er overrepresentert når det kommer til fattigdom, vi finner også en større andel barn av aleneforsørgere i denne gruppa, sier hun.

Undersøkelser viser at ungdommer fra fattige familier opplever mer sosial isolasjon og ensomhet enn andre ungdommer. Disse ungdommene skårer lavere på flere viktige indikatorer for oppvekstkvalitet, som helse, utdanning og fritidsaktiviteter.

Tallene viser at:

  • I 2013 levde 13,4 prosent av alle barn under 18 år i risiko for fattigdom eller sosial ekskludering.
  • Halvparten av disse barna var barn med innvandrerbakgrunn.
  • 1 av 5 enslige forsørgere har betalingsproblemer og synes det er vanskelig å få endene til å møtes.

Det viser seg at ganske mange sliter med søvnproblemer og at risikoen øker hvis barn og unge bruker mye tid bak skjermen.

Vi vet at færre enn 6 av 10 fullfører videregående skole på normert tid, likevel fullfører mange videregående skole til slutt.

- Den faktoren som har mest å si for om man fullfører videregående skoler, er hvordan man gjør det på grunnskolen. Her er kjønnsforskjellene store, færre gutter enn jenter fullfører videregående opplæring, sier Renolen.

Noen hovedpunkter i barns barnehage og skolehverdag er:

  • 9 av 10 barn i alderen 1-5 år går i barnehage.
  • 11 prosent av elevene i 10. klasse får spesialundervisning.
  • 9 av 10 elever trives godt i skolehverdagen.
  • Over 200 barn i grunnskolen møtte ikke opp til skolestart i 2013.
  • Nær 4 prosent opplever seg mobbet på skolen to ganger i måneden eller oftere.
  • Nær 1 av 4 gutter har vært utsatt for fysisk vold fra annen ungdom det siste året.
Annonse
Annonse