Hopp til innhold
NHI.no
Annonse
Tema

Språket til fireåringer

Hva skal man forvente av språket til et barn som har passert fire år?

fireåring barn
Når barnet er fire ller fem år, kan mange skrive sitt eget navn. Illustrasjonsfoto: Colourbox.

Av:

Marthe Lein, journalist. Godkjent av medisinsk redaktør.

Sist oppdatert:

16. jan. 2025

Barn mellom fire og fem år kan følge med på kompliserte beskrivelser og fortelle entusiastisk om hva de har gjort i dag. Mange liker også å gjenfortelle historier, finne på egne fortellinger og selv lytte når de blir fortalt til.

Annonse

Hvert barn må få utvikle språket i sitt tempo, men den amerikanske organisasjonen American Speech-Language-Hearing Association (ASHA)1 har utarbeidet en guide som kan brukes som en rettesnor for hva man kan forvente språklig av barn i ulike aldre.

Les også: Tale og språkforstyrrelser hos barn

Serie om språkutvikling

NHI.no forteller i en serie artikler om hva ASHA mener barn bør mestre, og hva foreldre selv kan bidra med på ulike utviklingsnivå hos barnet.

Tidligere artikler er:

Barn fra ett til to år.

Barn fra to til tre år.

Barn fra tre til fire år.

I denne artikkelen handler det om barn fra fire til fem år.

Hva bør 4-5-åringen forstå og si?

  • Lage og si setninger som er grammatisk korrekte.
  • Kan bruke uregelmessig flertallform som føtter eller menn. 
  • Forstå og bruke ord som beskriver plassering, som bak, ved siden og mellom.
  • Kan bruke ord som beskriver tid på en riktig måte. For eksempel i går og i morgen.
  • Kan følge regler i spill. 
  • Vet hva tittel og forsiden på ei bok er. 
  • Kjenner til eller kan 10 eller flere bokstaver. Mange kan skrive sitt eget navn. 
  • Later som de leser og skriver, og gjør det fra venstre til høyre. 
  • Skjønner at ord kan rime på hverandre.
  • Bruker de fleste konsonantene, og prater på en slik måte at det er forståelig i en samtale.

Hva kan du selv gjør for å hjelpe barnet ditt?

  • Bruk ord som først og sist, eller høyre og venstre når du snakker med barnet. Bruk også motsetninger som opp og ned eller stort og lite og snakk om hva det er. 
  • Kategoriser gjenstander i grupper og plasser en gjenstand i gruppen som ikke hører hjemme der. Be barnet fortelle hvilken gjenstand som ikke hører hjemme. Snakk om hvorfor det ikke hører hjemme der.
  • Når barnet snakker - lytt og vær oppmerksom. Svar på det de sier og ros og oppmuntre dem. Når du selv snakker, sørg først for å ha oppmerksomheten til barnet. Ta en pause, og la barnet få svare. 
  • Lær barnet nye ord, og hjelp det med å forstå betydningen. Fortsett å lære barnet ditt nye ord. "Nå spiser vi eple. En banan er en annen frukt. Det samme er druer og appelsin."
  • Snakk om gjenstander som er like eller forskjellige. Snakk om hvorfor de er forskjellige. 
  • Lek rollespill eller lek med dukker. La dukkene snakke med hverandre.
  • Fortell historier der barnet kan foreslå hva som skal skje videre. 
  • La barnet instruere deg. Tegn et bilde som han eller hun beskriver. Skriv ned barnets historie mens de forteller den. La barnet være forfatteren og lage sin egen historie.
  • Spill brettspill sammen, slik at barnet lærer å følge regler.
  • La barnet være med på dagligdagse gjøremål - som å lage en handleliste. Eller la dem hjelpe deg med å planlegge bursdagsselskapet sitt. Spør om deres mening, og la dem ta valg.
  • Snakk med barnet på de språkene du er mest komfortabel med å bruke. 
Annonse
  1. ASHA, Communication Milestones: Age Ranges www.asha.org
Annonse
Annonse