Hopp til innhold
NHI.no
Annonse
Tema

Språket til treåringen

Hvordan kan vi hjelpe et barn mellom tre og fire år med språket og forståelsen av ord? Og hva kan vi forvente av barnets språkferdigheter?

hund og barn
Illustrasjonsfoto: Colourbox.

Av:

Marthe Lein, journlalist. Godkjent av medisinske redaktør.

Sist oppdatert:

25. nov. 2024

Er barnet ditt mellom tre og fire år og prater som en foss? Eller spør om alt? Kanskje er det tvert om, at hun eller han er stille og prater mindre?

Annonse

Barns språkutvikling går i rykk og napp. Det finnes neppe noen fasit på hva som er normalt, men den amerikanske organisasjonen American Speech-Language-Hearing Association 1 (ASHA) har utarbeidet en guide som kan brukes som en rettesnor for hva man kan forvente språklig av barn i ulike aldre.

På sine hjemmesider gir de også tips til hva du som voksen kan gjøre for å hjelpe barnet språklig. NHI.no forteller i en serie artikler om hva ASHA mener barn bør mestre, og hva foreldre selv kan bidra med på ulike utviklingsnivå hos barnet.

Les også de andre artiklene om språket hos barn:

Fra ett til to år

Fra to til tre år

Fra fire til fem år

I denne artikkelen ser vi på barn fra tre til fire år.

Hva kan man forvente at barnet skal forstå?

  • Sammenligner og bruker ord som større eller kortere.
  • Klarer å fortelle en historie fra en bok eller en film.
  • Forstår og bruker flere preposisjoner som inne, påogunder.
  • Benytter bestemt og ubestemt form: Enbok eller hunden.
  • Barnet later som om det leser alene eller sammen med andre.
  • Gjenkjenner skilt og logoer.
  • Later som om hen skriver eller staver. Kanskje kan barnet også skrive noen bokstaver. 
  • Når barnet er fire år, snakker det jevnt og slik at andre også forstår det meste av det som sies. Men barnet kan uttale enkelte lyder, ord og bokstaver feil.

Hva kan du som voksen gjøre for å hjelpe?

  • Klipp ut bilder fra gamle blader og lag morsomme illustrasjoner. For eksempel: lim inn en hund i en bil slik at det ser ut som om hunden kjører bilen. Deretter kan dere snakke om hva som er feil med bildet. 
  • Sorter bilder og ting i ulike kategorier. Barnet kan peke på hva som ikke hører hjemme hvor. For eksempel: Et barn hører ikke hjemme sammen med en hund, katt og en mus. Det er fordi et barn er et menneske og ikke et dyr. 
  • Les, syng og prat om hva du gjør. På den måten blir ordforrådet utvidet.  
  • Etter at dere har lest ei bok - snakk sammen om hva dere har lest etterpå. Kan barnet gjenfortelle historien? Hva likte han eller hun best med boka? Og hva likte du best?
  • Se på familiebilder og be barnet om å forklare hva som skjer på bildene.
  • Hvis du ikke forstår hva barnet sier, kan du be om å få det repetert helt til du forstår. Dermed får de en følelse av at det de sier er viktig. 
  • Rolleleker er god trening i sosial kommunikasjon.
Annonse
  • Snakk med barnet på det språket du er mest komfortabel med å bruke. 
  1. ASHA, Communication Milestones: Age Ranges www.asha.org
Annonse
Annonse