Hopp til innhold
NHI.no
Annonse

Barn med et handikap mer utsatt for seksuelle overgrep: Tørre å tenke tanken

Kildahl forteller at tegnene på overgrep noen ganger er svært lite tydelige.

- Man skal heller ikke gå rundt og tenke overgrep om alle adferdsendringer. Det er den andre grøfta å gå i. Jeg er opptatt av at man må prøve å skjønne hva det er som skjer: hvorfor kommer denne adferdsendringen nå? Man må hele tiden være litt detektiv. Ikke bare med tanke på overgrep, men også for å forstå at noe har skjedd som gjør at dette barnet ikke har det så bra - og prøve å finne ut hvorfor. Og så må vi tørre å tenke at det kan være et overgrep. Et ordtak i denne sammenhengen er: du ser det ikke før du tror det, sier han.

Annonse

Barn med ADHD, autisme eller utviklingshemming kan ha ekstra store vansker med å fortelle om overgrepene.
- En ting er å ha språk for dette, noe annet er å ha begrep om det som har skjedd. Mange med en utviklingshemming eller autisme har ikke nødvendigvis tilgang på den samme informasjonen som vi andre har. De fleste av oss har et begrep om at sex skal være noe bra og hyggelig, og det er ikke gitt at en person med en utviklingshemming har fått denne informasjonen. Kanskje de ikke har fått tilpasset seksualundervisning på skolen, og kanskje de ikke engang skjønner at dette er noe de kan si fra om, sier Kildahl.

  1. Mogens Nygaard Christoffersen. Sexual Crime Against Schoolchildren With Disabilities: A Nationwide Prospective Birth Cohort Study. Journal of Interpersonal Violence 2020. doi:https://doi.org/10.1177/0886260520934442
Annonse
Annonse