- Viktig å være nøytral
I tilfeller hvor pasienten får mulighet til selv å ta et medisinsk valg - hvordan bør pasienten informeres om fordeler og ulemper ved de ulike valgene?
- Det kommer an på bakgrunnsfaktorene. Hvor åpent er det? Dersom det er dekning for å si at det ene valget er bedre enn det andre, er det rimelig at helsepersonellet får frem dette. Hvis det er umulig å si noe om dette, er det viktig å være nøytral. I fosterdiagnostikk er regelen at helsepersonell skal være såkalt "non-directive", man skal ikke være tendensiøs eller retningsgivende. Man skal for eksempel unngå å fremstille en funksjonshemming som verre eller bedre enn det som den objektivt sett kan beskrives som, og man skal unngå å lede pasienten mot et bestemt valg. Når legen har erkjent at valget er åpent, må han eller hun støtte pasienten helt og fullt i det hun til sist velger, sier Solberg.
- Hvor mye informasjon er nødvendig for at en pasient skal klare å ta et informert valg?
- Det finnes ikke noe fasitsvar. Vi er så forskjellige. Noen leter opp uendelig med informasjon. Andre trenger ikke så mye informasjon for å føle at man vet hva man vil. Helsetjenesten må derfor ha en slags trappetrinnmodell for informasjon. Første steget er å gi den mest nødvendige informasjonen. De som føler at de trenger mer informasjon, bør kunne motta det. Man kan aldri få "komplett" informasjon. Men man kan kanskje si at man er informert, når man har fått relevant informasjon, sier Solberg.