Nyhetsartikkel

Belgfrukter - supermat

Oppfordringen fra ekspertene er klar: Dette er supermat de fleste kan spise mer av!

Hopp til innhold

Belgfrukter er fulle av viktige næringsstoffer, har lav glykemisk indeks, lite fett, og er en god vegetabilsk kilde til proteiner. Dessuten holder de deg mett - lenge.

Belgfrukter er en fellesbetegnelse for linser, bønner, kikerter, andre typer erter og peanøtter. Belgfrukter har lav glykemisk indeks, lite fett, og er rike på mineraler som jern og folat.

I denne artikkelen har vi først og fremst sett nærmere på linser, bønner og erter. Helseeffekten ved bruk av soyabønner har vi egne artikler om. De kan du lese her:

Soyabønner

Soyabønner og helse

Lav glykemisk indeks og lite fett

Energitettheten i belgfrukter er lav - 1,3 kilokalorier per gram. De er også gode proteinkilder. Belgfrukter som blir kombinert med for eksempel korn eller melk, gir god proteinkvalitet. Derfor blir de ofte brukt av vegetarianere som proteinkilde. Proteininnholdet utgjør vanligvis mellom 20 og 30 prosent av energiinnholdet. 90 gram kokte bønner gir dermed 7-8 gram protein.

Vil du vite mer om hvordan du får fullverdig protein fra vegetariske kilder? Dette kan du lese om her: Proteiner i den vegetariske kosten

Belgfrukter er blant de karbohydratholdige matvarene med lavest GI - det vil si at de blir fordøyd langsomt, noe som er positivt for blodsukkerreguleringen. Normalt har belgfrukter en glykemisk indeks på 29-48. Til sammenligning har melkeprodukter GI på 32-36, frukt har GI på 39-64, korn har GI på 42-72 og rotgrønnsaker har GI på 49-97.

Les også: Hva er glykemisk indeks?

De fleste bønner og linser har lavt fettinnhold - det vil si at de inneholder mindre enn fem prosent fett. Unntakene er kikerter og soyabønner. Disse inneholder henholdsvis 15 prosent fett og 47 prosent fett.

Belgfrukter er også:

  • Rike på B-vitaminer, jern, kalsium, fosfor, sink og magnesium
  • En god kilde til folat
  • Rike på antioksidanter