Nyhetsartikkel

Vann og væskebehov

Hvor mye vann trenger du? Risikerer du å bli dehydrert dersom du ikke følger med?

Når skal du drikke?

6475-2-drikke-vann.jpg

For de aller fleste er tørste et greit holdepunkt for når kroppen trenger mer væske. Dersom du drikker jevnt gjennom dagen, sjelden er tørst, og urinen er fargeløs eller lys gul, er væskeinntaket ditt sannsynligvis godt nok.

Det har vært noe diskusjon knyttet til om tørste alene er et godt nok mål på om man drikker nok. Kroppens første respons på en økning i plasma osmolalitet - det foreligger relativt sett mindre væske i blodet enn normalt - er å spare vann ved å signalisere til nyrene at urinen må konsentreres, noe som reduserer væsketap gjennom urinen. Tørste oppstår etter dette, når kroppsvekten blir redusert med en til to prosent på grunn av væsketapet. På dette stadiet kan man oppdage fysiske eller mentale tegn på væsketapet. I teorien bør tørste som oppstår ved dette stadiet være nok til å gjenopprette væskebalansen. Men, det finnes en rekke fysiologiske og atferdsmessige variasjoner i hvordan man reagerer på tørste. For friske personer som lever i et temperert klima, kan væskeinntak være styrt av preferanser for mat og drikke, eller av kulturelle eller sosiale faktorer, fremfor tørste.

Forrige side Neste side