Hopp til innhold
NHI.no
Annonse

Energidrikk og helserisiko: Smaker godt

Forbrukerrådet legger også vekt på at energidrikker er svært usunne produkter som inneholder store mengder sukker i tillegg til koffein og andre stimulerende stoffer.

Spesielt bekymringsfullt er det derfor at markedsføringen av energidrikker treffer barn og unge. Hele 22 prosent av de yngste barna (10–12 år) oppgir at de drikker energidrikker fordi de har sett reklame for produktet. Undersøkelsen fra Forbrukerrådet viser også at produktene har en smak som appellerer til barn og unge: 8 av 10 barn og ungdommer sier at de drikker energidrikker fordi det smaker godt.

Annonse

– Vi vet at barn og unge er spesielt mottakelige for markedsføring. Disse produktene er utformet for å appellere til barn og unge, både med tanke på smak, emballasje og markedsføring. Når så mange av de yngste barna kjøper disse produktene fordi de har sett reklame for dem, viser det en kritikkverdig markedsføringsstrategi fra produsentene, sier Instefjord.

Det er imidlertid ulik oppfatning om det å innta energidrikk er et risikoprosjekt:

Vitenskapskomiteen for mattrygghet har vurdert innholdet i energidrikker og konkluderer med at det er usannsynlig at innholdet i energidrikker "kan representere en risiko for negative helseeffekter hos barn". Men de skriver at koffeininnholdet vil kunne føre til økt innsovningstid og redusert søvnlengde.

  1. Svatikova A , N Covassin, et al. A Randomized Trial of Cardiovascular Responses to Energy Drink Consumption in Healthy Adults. JAMA 2015. DOI:0.1001/jama.2015.13744
  2. http://www.medicalnewstoday.com/
Annonse
Annonse