Effektiv læring på nett
NHI har som mål å lage gode e-læringskurs. I vårt arbeid med å utvikle kurs følger vi en sjekkliste for kriterier som må inngå i kurset for at det skal bli vellykket. Her kan du se kriteriene.

Terje Johannessen, redaktør
Sist oppdatert:
22. mai 2013
E-læring griper om seg og får en stadig sterkere posisjon i kursmarkedet i helsesektoren. Et økende antall helsepersonell tar e-læringskurs, også hos NHI. Det er en del åpenbare fordeler med e-læring:
- Tilgjengelighet. Kursene ligger på nettet. Du kan starte når og hvor du vil.
- Økonomi. Du sparer transportutgifter, og om det passer seg slik, kan du ta kurset på fritiden og unngå fravær fra jobben.
På den annen side mister du det sosiale samværet, og det å komme seg bort fra jobben. Det er heller ikke noen interaksjon med kursleder eller de øvrige kursdeltakerne.
E-læringskurs er så mangt. Ofte er konseptet at du skal lese en tekst, og så skal du besvare kontrollspørsmål. Det er kanskje ikke så inspirerende, men det kan gi raske kurspoeng. For oss som utviklere av e-læringskurs, er det en rekke forhold vi må ta hensyn til for å gi kursene tilfredsstillende kvalitet og gjøre dem attraktive.