Hopp til innhold
NHI.no
Annonse

Sjekkliste for e-læringskurs utviklet av NHI

  • Relevans. Et kurs må ha et innhold som er relevant for brukeren, et innhold som kan oppdatere deg og bidra til å løfte kvaliteten på ditt kliniske arbeid. Et viktig element er også læringsmiljøet. Det bør skapes en ramme rundt kurset som styrker relevansen. For en lege kan det være å simulere en konsultasjon eller et sykebesøk, for en sykepleier i hjemmetjenesten kan det være å simulere et hjemmebesøk til en av de faste klientene.
  • Motivasjon. Du ønsker å lære. Den enkle måten å gjøre det på, er å skape situasjoner i kurset der du må ta beslutninger eller avklare et problem. Det er filosofien bak problembasert læring. For å løse et problem må du vise at du har den nødvendige kunnskapen, eller du må fremskaffe den.
  • Aktiv læring. Forskning viser at vi lærer bedre når vi må arbeide med stoffet enn når vi passivt sitter og lytter og ser. Du må utfordres.
  • Belønning. Det skal være hyggelig å ta et e-læringskurs. Du møter utfordringer, men når du løser dem, får du belønning i form av positiv respons og du skårer poeng.
  • Testforsterket læring. Å vekke konkurranseinstinktet stimulerer til økt læring. Oppgaveløsning der du skårer poeng når du svarer riktig, og du taper poeng når du svarer feil, bidrar til å skjerpe sansene og øke innlæringen. Samtidig får du en test på hva du kan, og vi bruker den samlede poengskåren til å bedømme om du har bestått den aktuelle delen av kurset. Det behøves dokumentasjon på at du aktivt har gjennomgått kurset, og ikke passivt har klikket deg gjennom kurset uten å lære en døyt.
  • Utfordringer. Noe av det vanskeligste for en kursutvikler, er å sørge for at oppgavene som skal løses, er troverdige og oppleves naturlige. I flervalgsoppgaver er kunsten å lage svaralternativer som ser plausible ut, men som er gale. Er de korrekte svaralternativene for åpenbare, forsvinner spenningen og belønningseffekten når du svarer korrekt.
  • Forankring av kunnskapen. Kursene må bygge på oppdatert og kvalitetssikret kunnskap. I NHI sine kurs, bruker vi innhold i NEL-artikler som referanser. Det gjør at du kan bruke NEL hjemme, som om du var på legekontoret eller på sykehjemmet. Er du ikke vant å bruke NEL, lærer du det , enkelt og effektivt underveis. Du får tilgang til en rekke relevante artikler gjennom kurset, slik at du kan slå opp på ting du er usikker på. I neste øyeblikk kan du anvende den nyvunne kunnskapen til å løse problemet. På den måten blir du også mer effektiv til å bruke NEL - dersom du har tilgang til NEL.
Annonse
Annonse
Annonse