Norske barn oppsøker ofte skadelig innhold på nett
Stadig flere barn søker seg til skadelige sider på internett, som pro-anoreksi-sider, hatsider og selvmordsider. - Både mobbeofre og de som mobber, er overrepresentert her – og det er urovekkende, sier førsteamanuensis i medievitenskap Elisabeth Staksrud ved Universitetet i Oslo, som har deltatt i gjennomføringen av forskningsprosjektet "EU kids online".

Av:
Marthe Lein, journalist. Godkjent av medisinsk redaktør.
Sist oppdatert:
26. mai 2015
Artikkelen er mer enn to år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Norske barn er svært avanserte i sin nettbruk, de får mye frihet fra foreldrene til å utforske nettet og er selvstendige nettbrukere. Norske barn kan å utnytte den positive siden av internett, men det finnes også en bakside:
Et forskningsprosjekt der også Norge har deltatt, viser at 42 prosent av norske barn i alderen 11 til 16 år har erfaring med skadelig innhold på nettet.
- Disse tallene skaper en del spørsmål: Er de norske ungene nysgjerrige, eller oppsøker de disse sidene fordi de har et problem, sier førsteamanuensis i medievitenskap ved Universitetet i Oslo, Elisabeth Staksrud.
Den europeiske undersøkelsen om barns nettbruk er nå inne i den fjerde runden. Prosjektet heter ”EU kids online”, og det er blant annet likheter og ulikheter mellom de forskjellige europeiske landene som er blitt undersøkt.
- Vi har holdt på siden 2006 og forskningen inkluderer nå 33 land og omtrent 150 forskere samt mange internasjonale samarbeidspartnere, sier Staksrud.
Forskerne har undersøkt barn og unges bruk av internett og nye medier. De ser på både muligheter og risiko. I 2010 gjennomførte de prosjektets største undersøkelse der de samlet inn data fra 25 000 barn samt en av deres foreldre. Dette er historiens største undersøkelsen om barn og internettbruk.
Resultatene viser altså at norske barn er avanserte nettbrukere sammenlignet med barn i de fleste andre europeiske land. På lik linje med svenske barn får de frihet til å utforsker internett i tidlig alder. Situasjonen er ganske annerledes i for eksempel Storbritannia - her styrer foreldrene barns nettbruk i mye høyere grad og er restriktive. Men de britiske barna scorer dårligere på digital kreativitet - og de klarer ikke å utnytte internett positivt.
- www.eukidsonline.no
- Staksrud (2013): Digital mobbing:Hvem, hvor, hvordan, hvorfor - og hva kan voksne gjøre? Oslo: kommuneforlaget.
- Helsper, Kalmus, Hasebrink, Sagvari, & de Haan. (2013). Country classification: opportunities, risks, harm and parental mediation EU Kids Online. London: London School of Economics and Political Science.
- Livingstone, Haddon, Görzig, & Ólafsson. (2011). Risk and safety on the internet. The perspective of European children. Full findings from the EU Kids Online survey of 9-16 year olds and their parents EU Kids Online. London: LSE.
- Medietilsynet. (2014). Barn og medier 2014. Fredrikstad: Medietilsynet.
- Staksrud, Ólafsson, & Livingstone. (2012). Does the use of social networking sites increase children’s risk of harm? Computers in Human Behavior(0). doi: 10.1016/j.chb.2012.05.026 DOI