Hopp til innhold
NHI.no
Annonse
Informasjon

Flyreiser og diabetes type 1

Flyreiser ved diabetes type 1 kan påvirke både blodsukker og insulinbehov. Du bør også vite hvordan insulin skal oppbevares og medbringes på flyet.

Fly
Dersom du skal reise langt og passerer flere tidssoner, må insulinbehovet justeres underveis. Illustrasjonsfoto: Colourbox

Av:

Merethe Kvam, journalist. Godkjent av medisinsk redaktør.

Sist oppdatert:

23. mai 2024

Det er selvfølgelig ikke noe problem å reise med fly om du har diabetes type 1 og bruker insulin. Men det er en del ting du må passe på. I hovedsak dreier det seg om hvordan insulin og annet diabetesutstyr skal oppbevares på turen.

Annonse

Insulin bør pakkes i håndbagasjen, ikke i kofferten. Dette skyldes i hovedsak at det kan bli minusgrader i bagasjerommet i flyet, og insulin tåler ikke minusgrader1. Andre årsaker er at ekspedert bagasje kan bli forsinket eller forsvinne, og kan også bli hardhendt behandlet ved av- og pålossing.

Det er tillatt å medbringe væske som er nødvendig av medisinske årsaker i håndbagasjen. I følge Luftfartstilsynet gjelder dette medisiner som skal benyttes i løpet av reisen - altså inkludert oppholdet ved reisemålet.

Du må fremlegge bevis for medisinens "ekthet", dersom du blir spurt om dette. Ta derfor med deg slik dokumentasjon - for eksempel en erklæring (på engelsk) fra legen din, som bekrefter hva slags medisiner og utstyr du må ha med deg. I mange land er det viktig med et offisielt stempel på en slik erklæring - for eksempel stempel fra et sykehus. I de fleste tilfeller er resepten fra lege eller etiketten på medisinesken fra apoteket tilstrekkelig. 

Ta med originalemballasjen

Ifølge artikkelen Flying with Diabetes i tidsskriftet Clinical Diabetes kan du kun ta med sprøyter og insulinpenner på flyet, dersom ampullene/pakningene med insulin er påklistret de personlige (navn er angitt) doseringsanvisningene som apoteket skriver ut. Ta derfor med original emballasje som vanligvis har påklistret denne merkelappen. Spissene som brukes til blodsukkermålinger må være med hette, og du må ha med et måleapparat for blodsukker der produsentens navn er tydelig. Glukagonsprøyten må også være i original emballasje og utstyrt med merkelapp fra apoteket. Det kan være fornuftig å pakke diabetesutstyret i egne vesker i håndbagasjen slik at de er lette å ta frem ved sikkerhetsskontrollen.

Sikkerhetskontrollen

Ifølge American Diabetes Association er det noen produsenter som anbefaler at du ikke har insulinpumpen på når du passerer AIT-skannere (AIT - Advanced Imaging Technology), mens andre ikke har noen slike advarsler. I og med at anbefalingene varierer, finnes det ikke en fast anbefaling for screening av insulinpumper. Medtronic skriver på sine nettsider at insulinpumpene og de kontinuerlige blodsukkermålerne de produserer, skal tåle vanlige elektromagnetiske forstyrrelser, inkludert noen av sikkerhetssystemene på flyplasser. Videre skriver de at du kan ha pumpen og utstyret for kontinuerlig blodsukkermåling på når du går gjennom vanlige sikkerhetssystem som metalldetektorer på flyplasser, men du må ikke sende utstyret gjennom røntgenmaskinen. Dersom du må gjennom en kroppsskanner, må du fjerne insulinpumpen og sender og mottager for kontinuerlig blodsukkermåling. Dette er en vanlig problemstilling, så forhør deg med sikkerhetspersonalet om hva som er prosedyren akkurat der. Alternativet er å beholde utstyret på, og be personellet om å heller gjøre en manuell kroppsvisitasjon.

Annonse

En annen produsent av insulinpumper, Animas, skriver på sine nettsider at det kan være nødvendig å fjerne pumpen også før du går gjennom metalldetektoren, ettersom utstyret kan føre til at metalldetektoren slår ut. Insulinpumpen må ikke bli utsatt for røntgenstråler fordi det kan ødelegge programvaren og påvirke insulintilførselen skriver de. Infusjonssettet behøver du ikke å gjøre noe med.

Ifølge en annen artikkel fra American Diabetes Association blir ikke insulin påvirket av røntgenstråler, slik at du trygt kan sende insulinpenn og refill gjennom røntgenmaskinen. Det samme gjelder annet diabetesutstyr. Om du likevel er bekymret, kan du be sikkerhetsvaktene om å undersøke medisinen din manuelt.

På flyreiser sitter vi ofte mye i ro og spiser gjerne karbohydrater - noe som kan føre til økt insulinbehov. Følelser som stress eller spenning kan også gi høyere blodsukker. Derfor bør du måle blodsukkeret hyppig på turen. Trykket i kabinen kan føre til at det oppstår luftbobler i beholderen på insulinpennen. For å unngå dette, fjerner du nålen straks du har satt en injeksjon.

Flyselskapet

Dersom du bruker insulinpumpe eller kontinuerlig blodsukkermåler, kan det være fornuftig å kontakte flyselskapet på forhånd for å få klargjort deres holdning til bruk av slikt utstyr ombord på flyet. Forsiktighet knyttet til insulinpumper og kontinuerlig blodsukkermåler på fly skyldes deres trådløse funksjonalitet som kan påvirke flyets kommunikasjons- og navigasjonssystem. Hvis flyselskapet ikke godkjenner utstyret, må du være forberedt på å måtte fjerne den kontinuerlige blodsukkermåleren og pumpen, og sette insulin med penn og måle blodsukkeret på manuell måte under reisen.

Vent med å sette insulin til maten er servert

Spis vanlig mat på flyet - "diabetesmat" er som regel mat med veldig lavt karbohydratinnhold, som er tilpasset personer med diabetes type 2, som trenger å gå ned i vekt. Ikke sett hurtigvirkende insulin før maten er plassert foran deg - noen ganger kan det ta litt tid fra serveringen starter til du får maten.

Sørg for å ha med deg lett tilgjengelig sukkerholdig mat i tilfelle du skulle få lavt blodsukker. Det kan også være lurt å ta med en matpakke med vanlig mat - i tilfelle det oppstår forsinkelser eller det blir vanskelig å få tak i mat underveis eller ved ankomst.

Du kan med fordel bruke to klokker på reisen - en som viser "ny" tid, og en som viser tiden hjemme. Slik holder du lettere oversikt over når det er på tide med mat og insulindoser.

Annonse

Sørg for å få i deg nok væske og vis måtehold med alkohol. Inntak av store mengder alkohol øker risikoen for lavt blodsukker

Passering av tidssoner

Dersom du skal reise langt og passerer flere tidssoner, må insulinbehovet justeres underveis. Reiser du nordover eller sørover, vil det vanligvis være unødvendig å justere insulindosene. Reiser du østover eller vestover, og passerer mer enn fem tidssoner, må du justere dosene. Reiser du østover blir dagen kortere og insulindosene tettere enn normalt, noe som kan føre til lavt blodsukker. Reiser du vestover blir dagen lenger, og insulindosene må økes. Det er viktig å merke seg at denne oppskriften ikke alltid stemmer, skriver forfatterne bak artikkelen "Have Insulin, will fly" i tidsskriftet Clinical Diabetes. Enten du har diabetes eller ikke - er det vanlig å oppleve jet-lag når du passerer flere tidssoner.

Det mest effektive kan være å bruke kun hurtigvirkende insulin på reisen. Da går du straks over til døgnrytmen ved reisemålet.

Husk tilleggsutstyr til pumpen

Bruker du insulinpumpe, kan du fint fortsette med din vanlige rutine med faste doser og måltidsdoser. Når du ankommer reisemålet, kan du forandre tidsinnstilling på pumpen. Det kan være tryggere å tillate at blodsukkeret blir litt høyere enn normalt de første dagene, enn å risikere at blodsukkeret blir for lavt. I tillegg til pumpen bør du ta med langtidsvirkende insulin og vanlig eller hurtigvirkende insulin - og utstyr som hører til dette. Du bør også ta med ekstra insulinpenn og ekstra batteri til pumpen, i tilfelle pumpen skulle bli ødelagt eller batteriene svikte.

Vurder å ta med hurtigvirkende insulin selv om du vanligvis ikke bruker det. Det kan gjøre det enklere å behandle høyt blodsukker, eller takle eventuell sykdom på reisen.

God tur!

  1. Aerospace Medical Association: Diabetes www.asma.org
  2. Chandran M, Edelman S.V. Have Insulin, Will Fly: Diabetes Management During Air Travel and Time Zone Adjustment Strategies. Clinical Diabetes 2003; 21: 82-85. clinical.diabetesjournals.org
  3. American Diabetes Association . Flying With Diabetes. Clinical Diabetes 2003; 21: 86. clinical.diabetesjournals.org
  4. Hanås R. Type 1 diabetes hos barn, ungdom og unge voksne. : NKS-Forlaget, 2002.
  5. Luftfartstilsynet www.luftfartstilsynet.no
  6. Diabetes UK. Travel & diabetes. Siden besøkt 20.12.2017. www.diabetes.org.uk
  7. Priya G. Kalra S, Dutta D, Maisnam I, Aggarwal S. Up In The Air With Diabetes: a Systematic Review of Literature and A Pragmatic Approach to Diabetes Management During Long-Distance Travel. Journal of Diabetes & Metabolic Disorders 2020. www.heraldopenaccess.us
Annonse
Annonse