Hopp til innhold
NHI.no
Annonse
Nyhetsartikkel

Bedre læring med hund i klasserommet

Vil det å ha en hund i klasserommet bedre eller forverre konsentrasjonen til skolebarn? Og vil en robothund gi like god effekt som en ekte hund?

Hund
Illustrasjonsfoto: Colourbox

Av:

Merethe Kvam, journalist. Godkjent av medisinsk redaktør.

Sist oppdatert:

9. des. 2014

Artikkelen er mer enn to år gammel og kan inneholde utdatert informasjon

I en randomisert, kontrollert studie som ble publisert i Human-Animal Interaction Bulletins utgave nummer to i 2014, har forfatterne sett på om samspill og lek med hund, og det å ha en hund i klasserommet, kan øke barns konsentrasjonsevne og oppmerksomhet.

Annonse

Randomisert, kontrollert studie

Mange mener at tilstedeværelsen til et dyr, eller samspill med et dyr, kan øke oppmerksomhet og konsentrasjon hos både barn, eldre og pasienter. Tidligere studier har støttet dette inntrykket via indirekte variabler, men direkte effekt på barns oppmerksomhet har enda ikke blitt målt, skriver forfatterne i studiens innledning. De utviklet derfor en studie der barn gjennomførte nevropsykologiske konsentrasjonsoppgaver for å undersøke effekten av å leke eller kose med en hund, eller av å ha en hund tilstede i rommet. Studien var en randomisert, kontrollert crossover studie.

24 barn i 10-14 års alder gjennomførte en hukommelsesoppgave og tre nevropsykologiske oppmerksomhetsoppgaver. Forskerne brukte også passiv infrarød "hemoencephalography" for å måle den biologiske påvirkningen av oppmerksomheten. Dette er en teknikk som indirekte måler hjerneaktivitet via varmeutstrålingen fra pannen. Hypotesen er at endringer i varmeutstrålingen reflekterer endringer i nerveaktivitet. Dess høyere den utstrålte varmen er, jo høyere aktivering av hjerneceller.

  1. Hediger K, Turner DC. Can dogs increase children's attention and concentration performance? A randomised controlled trial.. Human-Animal Interaction Bulletin 2014; 2 (2): 21-39. www.apa-hai.org
Annonse
Annonse