Barrierer og motivasjon til fysisk aktivitet: Viktig å få være sosial på trening
Sosiale faktorer betyr også mye. Særlig motiverende var det om jevnaldrende og familie var involvert og støttet dem. Å ha et sosialt element som en del av aktiviteten var spesielt motiverende blant barn med Down syndrom.
Barn som hadde felles interesser med venner og familie, hadde også høyere sannsynlighet for å ta del i fysisk aktivitet. Tilgjengelighet og nærhet til anlegg og lokaler, var også av betydning.
Barn med funksjonshemning liker å delta i aktiviteter sammen med jevnaldrende eller søsken. Dette er muligens relatert til den sosiale isolasjonen mange barn med funksjonshemning føler, skriver forfatterne. Trenere, lærere, foreldre og de som utformer programmene, bør derfor ha som mål å fremme og oppfordre til sosiale element i aktiviteten.
- Shields N, Synnot AJ, Barr M. Perceived barriers and facilitators to physical activity for children with disability: a systematic review. BJSM 2011; 10.1136/bjsports-2011-090236: . bjsm.bmj.com